Euroopan Unioni on jo pitkään ollut törmäyskurssilla EU:n ETS-päästökaupan (Emissions Trading Scheme) osalta muun maailman kanssa. Liikennekomission puheenjohtajan mukaan EU:ta kohtaan osoitettu kritiikki ei tule muuttamaan päästökaupan aloittamista.
EU Parlamentin liikennekomission puheenjohtaja Brian Simpsonin mukaan tilanne ETS:n kanssa on päässyt kehittymään erittäin vakavalle tasolle. Vastarinta ei muuta päästökaupan aloittamista ensi tammikuussa. Brian Simpsonin mukaan päästökauppaa ja Englannin keräämää Air Passenger Duty-maksua käytetään valtioiden tulovirtojen kasvattamiseen eikä ympäristönsuojeluun. Simpson kertoi asiasta Aasian ja Tyynenmeren lentoyhtiöiden yhdistyksen (AAPA) kokouksessa Seoulissa Etelä-Koreassa.
AAPA:n mukaan EU:n pitäisi haudata suunnitelmat ETS-kaupan ulottamiseksi EU:n ulkopuolisiin lentoyhtiöihin ja pyrkiä saamaan aikaan laaja-alainen maailmanlaajuinen päästökauppasuunnitelma. AAPA kehottaakin hallituksia olemaan aktiivisesti yhteydessä ICAO:on. Globaalin sopimisen myötä päällekkäiset ratkaisut poistuisivat sekä ylimääräiset veron keruut jotka eivät todellisuudessa hyödytä ympäristöä lainkaan.
Simpson on tehnyt ETS-kauppaan myös oman ehdotuksensa, jonka mukaan lentoyhtiöiden pitäisi maksaa EU ETS maksu vain jos yhtiöt lentävät EU:n ilmatilaan. Kyseessä olisi kahden vuoden mittainen väliaikainen ratkaisu kunnes ICAO saisi aikaan maailmanlaajuisesti hyväksytyn ratkaisun. Tämä ratkaisu äänestettiin nurin EU parlamentissa koska muun maailman ei uskottu siihen sitoutuvan.
Simpsonin mukaan tilanteeseen ollaan ajauduttu ICAO:n liian hitaan reagoinnin takia.