Tarkoituksena on lisäksi ottaa käyttöön paremmat valitusmenettelyt ja täytäntöönpanotoimet, mikä helpottaa oikeuksien hyödyntämistä. Muutoksilla pyritään myös selkeyttämään nykyisten sääntöjen oikeudellisia epäselvyyksiä ja ottamaan käyttöön joitakin uusia oikeuksia.
Euroopan komissio ehdotti jo maaliskuussa 2013 uudistuksia nykyisiin asetuksiin, jotka koskevat lentomatkustajien oikeuksia ja lentoyhtiöiden korvausvastuuta. Ehdotuksen käsittely oli keskeytyksissä vuoteen 2019 asti useiden ratkaisematta olevien kysymysten vuoksi. Puheenjohtajamaa Suomi aloitti ehdotuksen käsittelyn uudelleen vuonna 2019. Euroopan parlamentti vahvisti kantansa toistamiseen. Puheenjohtajamaa Kroatia eteni asiassa vuoden 2020 alussa ja esitti uusia kompromissiehdotuksia, joilla pyrittiin muodostamaan yleisnäkemys neuvostossa. Neuvosto ei ole keskustellut ehdotuksesta vuoden 2020 jälkeen. Komission ehdotuksella pyritään selventämään seuraavia keskeisiä periaatteita: poikkeukselliset olosuhteet, korvausoikeus pitkien viivästymisten yhteydessä, oikeus uudelleenreititykseen, oikeus huolenpitoon, jatkolennolta myöhästyminen, aikataulun muuttaminen, odottaminen kenttäalueella, ilmoittamatta pois jäämiseen eli ns. no show -tilanteisiin liittyvien käytäntöjen osittainen kieltäminen sekä tiedonsaantioikeus. Suomea EU:n liikenneneuvostossa edustaa Luxemburgissa torstaina 5. kesäkuuta 2025 liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
|
|||