Euroopan lentoturvallisuusviranomainen on liittynyt maailmanlaajuisesti levinneeseen päätökseen asettaa kahteen onnettomuuteen joutuneet Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon. Valmistajan lausunnon mukaan sillä on kuitenkin edelleen täysi luottamus konetyypin turvallisuuteen. Boeing kertoi tiistaina 12. maaliskuuta julkaisemassaan lausunnossa pitävänsä turvallisuutta ykkösprioriteettinaan. Silti valmistaja ymmärtää ilmailuviranomaisten ja lentoyhtiöiden päätöksiä asettaa kahteen onnettomuuteen joutunut uusi koneversio lentokieltoon. Konevalmistaja myös muistuttaa, että Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA ei vaadi muita toimia valmisteilla olevan ohjelmistopäivityksen lisäksi. Eurooppalainen EASA (European Union Aviation Safety Agency) on kuitenkin varotoimena asettanut uudet Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon 12. maaliskuuta kello 21.00 alkaen. Ilmailuviranomaisen mukaan Ethiopian Airlinesin tutkinta on vielä alkuvaiheessa eikä mahdollisia yhtäläisyyksiä aiempaan Lion Airin turmaan voida sulkea pois. Saatavissa olevien tietojen valossa EASA toteaa, että laajemmat toimet MAX-koneiden jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpitämiselle ovat tarpeen. EASAn julkaisema EAD (Emergency Airworthiness Directive) - lentokelpoisuusmääräys koskee kaikkia 737 MAX 8 ja 737 MAX 9 -koneilla tehtäviä kaupallisia lentoja Euroopan Unionin alueella. Siten se vaikuttaa niin eurooppalaisiin kuin ns. kolmansien maiden operaattoreihin. Uusien Boeing 737 MAX -koneiden lentokiellot laajenivat tiistaina aaltoina ympäri maailmaa valtioiden ja lentoyhtiöiden reagoidessa kahteen samankaltaiseen onnettomuuteen. Suomessa ja Helsinki-Vantaalla Boeing 737 MAX 8 -koneilla lentävät ainakin Norwegian, flyDubai, Turkish Airlines, Icelandair, Smart Wings ja TUIfly Nordic. Lapin kentille MAX 8 -koneella on lentänyt viime aikoina lisäksi TUI Airlines Nederland. Boeing on toimittanut MAX-versioita 59:lle eri operaattorille kaikkiaan 387 kappaletta. Niitä on tilattu yli 5000. Uuden polttoaineenkulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä vähentävän tyypin suosiota voi pitää ainutlaatuisena. Kone on kuitenkin uusin päivitysversio vuonna 1967 ensilentonsa tehneestä 737-matkustajakoneesta, jota hyvästä syystä pidetään ilmailuhistorian menestyneimpänä alansa edustajana. MAX-koneissa on uudet halkaisijaltaan aiempaa suuremmat polttoainetehokkaat moottorit, joiden tuomien muutosten takia tyyppiin asennettiin sakkausta estävä MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmä (muutoksista voi lukea tarkemmin aiemmasta uutisestamme). Lokakuussa 2018 Indonesiassa tapahtuneen Lion Airin lennon JT610 turman jälkeen Boeing on kehittänyt päivitystä Boeing 737 MAX -koneiden ohjausohjelmistojen toimintaan. Työn etenemisestä kerrottiin Ethiopian Airlinesin lennon ET302 samankaltaisen onnettomuuden seurauksena. Muutokset tehdään kaikkiin Boeing 737-8 ja 737-9 MAX -koneisiin. Ethiopian Airlinesin onnettomuuskoneen virallinen FAA:n (Federal Aviation Administration) tyyppihyväksyntätunnus on Boeing 737-8. Kyseessä on uudelleenmoottoroitu seuraaja 737-800 -koneille. Yleisesti käytetty 737 MAX 8 on valmistajan markkinointinimi. Koneen uusimmankin version tyyppihyväksyntä perustuu edelleen alkuperäiseen, jo vuonna 1967 saatuun hyväksyntään. T.T. Boeingin valmistama konetyyppi oli edellisen kerran laajassa lentokiellossa vuonna 2013. Tuolloin se koski 787 Dreamlinereita ja syynä oli akkujärjestelmäm ongelmat. Konetyyppi oli tuolloin uusi tulokas markkinoilla. Lue myös:
|
|||