Miehittämätön taisteluilma-alus (UCAV) nEUROn nousi 1. joulukuuta ensilennolleen Istresissä Ranskassa. Kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen tämän tyyppinen kone. Kehitystyöstä kantaa päävastuun ranskalainen Dassault, mutta mukana on lukuisia muita yrityksiä ja valtioita. nEUROn on pelkkä UCAV-koekone (Unmanned Combat Air Vehicle). Sillä testataan erilaisia teknologioita kuten stealth-ominaisuuksia. Sarjatuotantoon sitä ei ole tarkoitettukaan, mutta luonnollisesti tarvoitteena on lopulta kehittää laajempaan käyttöön soveltuva UCAV. Koneen on tilannut Ranskan puolustusmateriaalista vastaava DGA. Hankkeessa ovat mukana myös Italia (Alenia), Ruotsi (SAAB), Espanja (EADS CASA), Kreikka (EAB) sekä Sveitsi (RUAG Aerospace). Hanke on annettu selkeästi Dassaultin vedettäväksi, koska useista aimmista monikansallisista kehityshankkeista on saatu huonoja kokemuksia. Syynä ovat olleet liian monet mukana olleet tahot ja sitä kautta projektien monimutkaistuminen. nEUROn muistuttaa paljon amerikkalaista Norhrop Grumman X-47B UCAS-konetta. Stealth-ominaisuudet määrittelevät ulkonäön. Tällainen sivuvakaajaton "lentävä siipi" tuli palveluskäyttöön B-2 Spirit -stealth-pommikoneessa. Ensimmäisiä vastaavia tosin suunnittelivat Hortenin veljekset Saksassa jo 1930-luvulla. Työtä lentävien siipien parissa jatkoi toisen maailmansodan jälkeen Norhtrop Yhdysvalloissa YB-49-koneellaan. Europpalainen UCAV on 10 metriä pitkä ja sen kärkiväli on 12,5 metriä. Koneen tyhjäpaino on 5000 kiloa. Voimanlähteenä on Rolls Royce Turbomeca Adour -suihkumoottori. Kyseessä on pitkään aikaan ensimmäinen eurooppalainen taisteluilma-alus, joka kuljettaa asekuormansa sisäisesti. Kokeita varten nEUROn varustetaan erilaisilla täsmäaseilla. nEUROn jatkaa koelentoja Istresin koelentokeskuksessa Ranskassa vuoteen 2014 asti. Sitten se siirretään Vidseliin Ruotsiin operationaalisiin testeihin. Koelento-ohjelma päättyy Perdadesfogun ampuma-alueella Italiassa asejärjestelmäkokeiluihin.
Lue myös:
|
|||