Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjän käyttöönottoon tähtäävässä hankkeessa ohitettiin syyskuussa 10 000 lentotunnin rajapyykki. Yli puolet tunneista on kellotettu viimeisten 11 kuukauden aikana. Syyskuun lopussa kolmella F-35-versiolla oli lennetty yhteensä 6492 kertaa ja 10 077 tuntia. Konetyypin ensimmäisiin 5000 tuntiin tarvittiin kuusi vuotta lentämistä. Ensilentonsa F-35 teki joulukuussa 2006. Tasaluvun saavuttamisessa auttoi etenkin se, että operationaalisia tuotantokoneita on saatu harjoituskäyttöön USAF:n Eglin Air Force Basessa ja merijalkaväen Marine Corps Air Station Yumasssa. Niissä koulutetaan lentäjiä ja mekaanikkoja. Käyttöönottoa puolestaan valmistellaan Edwards Air Force Basessa, Naval Air Station Patuxent Riverissä ja Nellis Air Force Basessa. Niissä on käytössä System Development and Demonstration (SDD) ja Operational Test (OT) -koneet. 10 000 tunnin keräämiseen käytettiin hävittäjän kaikkia kolmea versiota. F-35A CTOL (Conventional Takeoff and Landing) on USAF:n käyttöön tuleva tavallisia kiitoteitä käyttävä hävittäjä, F-35B STOVL (Short Takeoff/Vertical Landing) merijalkaväen pystysuoraan laskuun kykenevä versio ja F-35C CV (Carrier Variant ) UN Navyn tukialuskone. F-35 on viidennen sukupolven hävittäjä, jossa on pyritty yhdistämään stealth-koneen pieni tutkaheijastus nopeaan ja liikehtimiskykyiseen taistelukoneeseen. Niillä aiotaan korvata USAF:n F-16 Fighting Falcon -hävittäjät ja A-10 Thunderbolt II -maataistelukoneet, merivoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät sekä merijalkaväen F/A-18 Hornet ja AV-8B Harrier -hävittäjät. Erityisesti maajoukkojen tukemisessa kolmessa sodassa kunnostautuneiden A-10-koneiden poistaminen F-35:n tieltä on herättänyt Yhdysvalloissa arvostelua ja jopa addressien keruuta. Matalalla hitaasti lentävää, vahvasti panssaroitua ja etenkin raskaasti aseistettua A-10 "Warthogia" on vaikea korvata nopealla ja stealth-ominaisuudet edellä suunnitellulla F-35:llä.
|
|||