Federal Express -pikarahtiyhtiö lopetti perjantaina Boeing 727-200 -koneiden käytön. Viimeisen lennon teki N481FE. Indianapoliksesta lähteneen vuoron FDX727 laskeutumista Memphisiin juhlittiin ohilennolla ja perinteisellä vesitykkitervehdyksellä. FedEx on käyttänyt 727-koneita vuodesta 1978. Se oli aikanaan tyypin suurin operaattori 170 koneen laivastollaan. Virallisen viimeisen lennon tehnyt N481FE on entinen Braniffin kone, joka on valmistunut 1978. FedEx osti sen 1990. Boeing 727 oli Federal Expressin ensimmäinen suuri rahtikone. Aiemmin paketteja oli kuljetettu lähinnä Dassaul Falcon -liikesuihkukoneilla. Vuonna 1977 tapahtuneen säännöstelyn vapautumisen mahdollistama kolmimoottorinen kapearunkomatkustajakone toi mukanaan entistä suuremmat rahtimäärät ja yhtiön kasvun nykymittoihin. Ensimmäisen 727-koneensa FedEx sai 14. tammikuuta 1978. Se ostettiin käytettynä Eastern Airlinesiltä. Myöhemmin hankittiin sekä käytettyjä että tehdasuusia koneita. Viimeisen valmistuneen yksilön Boeing toimitti FedExille 1984. FedEx on vähentänyt 727-laivastoaan vuodesta alkaen 2007 korvaamalla niitä Boeing 757 -koneilla. Viime aikoina 727-rahtareita on ollut liikenteessä enää 14 kappaletta. Yhtiö on hankkinut myös 777F-rahtiversiota, joka on maailman suurin kaksimoottorinen rahtari. Kuluvan vuoden syksyllä FedEx alkaa korvata DC-10-kalustoaan uusilla Boeing 767-300F-koneilla. Viime vuosien aikana käytöstä poistetuista FedExin 727-koneista lähes puolet on lahjoitettu erilaisille ilmailualan kouluille, laitoksille ja yhteisöille mm. opetustarkoituksiin. Niitä on luovutettu myös lentokenttien pelastuslaitoksen harjoituskohteiksi. Vuonna 1971 perustettu FedEx on maailman suurin pikarahtiyhtiö. Sen liikevaihto on 27 miljardia dollaria. Työntekijöitä on 155 000. FedExillä on 647 lentokonetta.
|
|||