Finavia ei kykene tarjoamaan laajoja yleisilmailupalveluja Helsinki-Vantaalla

EFHK_liikennealue_1Finavia näkee mahdollisuudet harrasteilmailun palvelemiseksi Helsinki-Vantaalla rajallisiksi.  Suomen Ilmailuliitto pyysi Finavialta tarjousta yleisilmailun tarvitsemista palveluista noin sadan Malmilla nykyisin toimivan yleisilmailukoneen käyttöön.

Finavian mukaan vilkkaan kaupallisen lentoliikenteen takia mahdollisuudet palvella laajamittaisesti harrasteilmailua Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat rajalliset. Helsinki-Vantaalla on päivittäin yhteensä 500 kaupallisen lentoliikenteen nousua ja laskua. Lentoasemaa käyttää päivittäin noin 45 000 matkustajaa.

Harrasteilmailijat voivat kuitenkin käyttää Helsinki-Vantaan palveluita jo nykyisin palveluehtojen mukaisesti täsmentää Finavia tiedotteessaan.

Lentoasemaoperaattori näkee kaupallisen lentoliikenteen sujuvuuden keskeisenä asiana Helsinki-Vantaan menestymiselle. Tämän vuoksi Finavialla ei ole tarjota suuressa mittakaavassa harrasteilmailun käyttöön Helsinki-Vantaalla tiloja tai kiitotiekapasiteettia, joita Suomen Ilmailuliiton tarjouspyynnössä 19. elokuuta 2016 on tiedusteltu.

Finavia ei antanut kommenttia Lentoposti.fin:n kysymyksiin mahdollisista sijoituspaikoista yleisilmailukoneiden uusille hallitiloille tai lentokoneiden paikoituksista asematasoilla.

”Harrasteilmailijat ovat tervetulleita Helsinki-Vantaalle samoilla pelisäännöillä kuin muutkin lentoaseman käyttäjät. Emme kuitenkaan näe mahdolliseksi laajamittaista harrasteilmailua Helsinki-Vantaalla, jonka kansainvälinen menestyminen on kiinni siitä, kuinka sujuvasti lentoasema kaupallista lentoliikennettä palvelee. Ymmärrämme hyvin sen, että osaa harrastajista harmittaa, jos Malmille ei löydy lentoaseman pitäjää siksi aikaa, kun lentäminen siellä voisi olla mahdollista ennen Helsingin kaupungin suunnitelmien toteutumista”, toteaa Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Savolainen muistuttaa, että Suomessa on vuodenvaihteen jälkeenkin moneen muuhun maahan verrattuna hyvät edellytykset harrasteilmailulle, sillä täällä on runsaasti vapaata ilmatilaa ja vähällä käytöllä olevia lentopaikkoja, kuten Räyskälä tai Vesivehmaa. Lisäksi monilla Finavian verkostossa olevilla kentillä on aktiivista harrasteilmailun kerhotoimintaa

Ilmailuliiton varapuheenjohtajan Peter Tähtisen mukaan nämä kentät eivät ole varteenotettava vaihtoehto helsinkiläisille harrastelentäjille.

Finavia vetäytyy Malmin lentoasemalta 31. joulukuuta 2016, jolloin alueen hallintaoikeus siirtyy Helsingin kaupungille.

Lue myös: