Finavia luo edellytyksiä Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman toteuttamiselle ostamalla toimitiloja Finnairilta. Osana Helsinki-Vantaan lentoaseman infrastruktuurikehitystä Finnair myi TOKE-rakennuksen ja nykyisen rahtiterminaalinsa Finavialle. Samalla entinen Blue1 -lentokonehalli siirtyy Finnairille. Kaupat koskevat Finnairin nykyistä, vuonna 2017 käytöstä poistuvaa rahtiterminaalia sekä TOKE-toimistorakennusta (ToimintaKeskus, vasemmalla), joka on tällä hetkellä Finnairin ja Finavian yhteisomistuksessa. Lentoyhtiön rahtitoiminnot jatkavat nyt myydyssä terminaalissa siihen saakka, kunnes ne siirretään uuteen terminaaliin vuonna 2017. Kaupan kohteena ollut toimistorakennus että vanha rahtiterminaali (kuvassa alla) siirtyvät Finavian tytäryhtiön Lentoasemakiinteistöt Oyj:n (LAK) omistukseen. Finnair ja LAK ovat solmineet pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Finnairin käyttämistä tiloista myydyssä toimistorakennuksessa. "Tavoitteenamme on kasvattaa kiinteistöliiketoimintaa lentoaseman ympäristössä. Kansainväliset lentoasemat ovat houkuttelevia liiketoimintaympäristöjä eri alojen toimijoille. Siksi olemme tyytyväisiä, että voimme tarjota jatkossa aiempaa enemmän toimitiloja Helsinki-Vantaan läheisyydessä. Tutkimme parhaillaan erilaisia mahdollisuuksia kehittää toimitilakonseptejamme lentoaseman ympäristössä", toteaa LAK:n toimitusjohtaja Antti Ala-Heikkilä. Lisäksi Leko-6 -lentokonehallin (kuvassa alla) maanvuokrasopimuksen päättymistä on aikaistettu, jotta Finavian investoinnit Helsinki-Vantaan terminaalin laajentamiseksi voivat toteutua. Leko-6 puretaan kesällä 2016. Hallin purkutyö mahdollistaa sujuvammat rullaustiejärjestelyt Helsinki-Vantaan laajenemisurakan ajalle. Kyseisen lentokonehallin korvaajaksi Finnair on ostanut Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elolta lentoyhtiö Blue1:n käyttämän lentokonehallin (otsikkokuvassa). Se siirtyy Finnairin käyttöön kesään 2016 mennessä. Toimitilakaupat mahdollistavat Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämisen Finnairin ja Finavian kasvusuunnitelmien mukaisesti. Niiden kertaluonteinen positiivinen vaikutus Finnairin liiketulokseen vuonna 2015 on yhteensä noin 15 miljoonaa euroa. Finavian tavoitteena on kehittää Helsinki-Vantaan kilpailukykyä johtavana vaihtolentoliikenteen solmukohtana. Kentän pääkäyttäjä Finnairin strategisena tavoitteena on on puolestaan kaksinkertaistaa Aasian liikenteensä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Kasvun mahdollistamiseksi Finnair on tilannut 19 uutta A350 XWB -laajarunkokonetta, jotka kasvattavat samalla voimakkaasti myös rahdinkuljetuskapasiteettia. Rahtiliikenteen kasvun vuoksi Finnair rakentaa paraikaa uutta, huippumodernia rahtiterminaalia, joka valmistuu vuonna 2017. Samaan aikaan myös Finavia on käynnistänyt Helsinki-Vantaan matkustajaterminaalin kehitys- ja laajennustyöt kasvavan liikenteen tarpeisiin. Lue myös:
|
|||