Finavian ja Pekingin lentoasema käynnistivät lokakuussa työntekijävaihto-ohjelman. Sen tavoitteena on oppia kiinalaista palvelukulttuuria ja jalkauttaa opittua Suomen lentoasemille. Kiinalaismatkaajia nähdään Suomessa entistä enemmän. Kiinalaiset ovat Helsinki-Vantaan nopeimmin kasvava matkustajaryhmä ja Finavian tulevien vuosien merkittävä kasvun lähde. Vuoden 2015 aikana Helsinki-Vantaalla vieraili noin 300 000 kiinalaista matkustajaa ja määrä ylitti ensikertaa venäläismatkaajat. Helsinki-Vantaan lentoaseman Pekingin lentoasemasta (Beijing Capital International Airport, BCIA) tuli tammikuussa sisarlentoasemia julkistetun yhteistyösopimuksen myötä. Toukokuussa 2016 Finavia avasi profiilisivun Sina Weiboon, joka on suosituimpia sosiaalisen median palveluita Kiinassa. Finavia pyrkii tekemään kiinalaisten asioinnista mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Yksi keskeisistä haasteista on kielimuuri, sillä harva kiinalaisturisti osaa englantia. Finavia aloittikin kesäkuussa 2016 kiinankielisten opaspalveluiden tarjoamisen Helsinki-Vantaalla. "Aloitimme kesällä kiinankielisen opaspalvelun, joka on otettu vastaan hyvin positiivisesti. Kiinalaisten liikkuminen kentällä on helpottunut huomattavasti, kun he voivat asioida omalla kielellään", kertoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finavia on myös järjestänyt Helsinki-Vantaan työntekijöille kulttuurikoulutusta. Haapasaari kiittelee lentoasemahenkilökunnan palveluasennetta ja kertoo, että Helsinki-Vantaalla on töissä kansainvälisen asiakaspalvelun huippuosaajia. "Tämä on Finavialle ja myös Pekingin lentoasemalle ensimmäinen operatiivisen tason henkilöstölle järjestetty vaihto-ohjelma. On hienoa, että työntekijämme pääsevät tutustumaan maailman toiseksi suurimman lentoaseman arkeen ja toimintatapoihin paikan päällä. Luvassa on varmasti paitsi hyödyllinen, myös ikimuistoinen kokemus", kertoo Finavian henkilöstöjohtaja Kaarina Soikkanen. Kahden viikon työjakson aikana finavialaiset tekevät töitä Pekingin lentoaseman eri yksiköissä ja tutustuvat näin Kiinan palvelukulttuuriin ja kiinalaismatkustajien tarpeisiin eri näkökulmista. "Toivottavasti saamme kotiintuomisina uusia oivalluksia ja käytännön oppeja siitä, miten voimme palvella kiinalaisia Suomen lentoasemilla entistä paremmin", sanoo Soikkanen. Finavia ja Kiinassa yli 40 lentoaseman toiminnasta vastaava Capital Airports Holding Company solmivat tammikuussa 2016 yhteistyösopimuksen, jonka myötä Helsinki-Vantaa ja Pekingin lentoasema solmivat sisarlentoasemasopimuksen. Työntekijävaihto on ensimmäisiä sopimuksesta poikineita konkreettisia toimenpiteitä. "Pekingin lentoaseman henkilökuntaa saapuu vaihtoon lentoasemillemme ensi keväänä. Seuraava ryhmä lähtee Suomesta Pekingiin arviolta reilun vuoden päästä", jatkaa Soikkanen. Helsinki-Vantaa on Aasian-yhteyksien määrällä mitattuna Euroopan viidenneksi suurin lentoasema. Vuonna 2016 Helsinki-Vantaalta on 17 suoraa kohdetta Aasiaan. Kiinassa kohteita on viisi: Chongqing, Guangzhou, Peking, Shanghai ja Xi’an. Niihin kaikkiin operoi Finnair, joka hakee kasvua kovasti myös Kiinasta. Suomalaisoperaattori on julkistanut mm. yhteistyösopimuksen kiinalaisen matkanjärjestejä Alitripin kanssa. Lisäksi käynnissä on Stop Over Finland -hanke, joka pyrkii kasvattamaan mm. kiinalaisten matkustusta Suomeen. "Hyvän palvelun ansiosta kiinalaiset saattavat lentää Helsinki-Vantaan kautta uudelleen, suositella meitä ystävilleen tai tehdä seuraavan Euroopan-matkansa Suomeen. Näin palveluosaamisesta hyötyy koko Suomi", päättää Haapasaari. Lue myös aikaisempaa uutisointiamme aiheesta:
|
|||