Finnair käynnisti 28. maaliskuuta rahtilennot laajarunkokoneella Helsinki-Vantaalta Etelä-Korean Souliin ja takaisin. "Soulin lento on ensimmäinen Finnairin vain rahtiin keskittynyt operaatio nyt Korona-kriisin aikana, mutta tulemme lentämään muitakin rahtioperaatioita. Kysyntää on erityisesti Koillis-Aasiaan ja Kiinaan, jotka ovat muutenkin rahdin kannalta keskeiset kohteemme. Ilman matkustajia lentävässä Airbus A350-koneessa on iso rahtikapasiteetti", kertoo Finnair Cargon toimitusjohtaja Mikko Tainio Lentoposti.fi:lle Finnair lopetti omat varsinaiset rahtilentonsa vuonna 2015, kun osaomistusyhtiö NGA:n rahtilentotoimina ajettiin alas. Viimeinen Finnair Cargon MD-11-rahtilento operoitiin Hongkongista joulukuussa 2014. Finnair keskittyi tämän jälkeen pelkkään ns. belly-rahtiin uusien Airbus A350-900 -koneiden tarjoaman lisäkapasiteetin myötä. Uusia A350-koneita on otettu käyttöön vuodesta 2015 lähtien. Belly-rahdilla tarkoitetaan kuljetusta matkustajakoneen rahtitilassa. Vuonna 2020 tarjolla on ns. bellyrahtikapasiteettia 45 prosenttia enemmän kuin ennen näiden koneiden liittymistä Finnairin laivastoon. Airbus A350-900 -matkustajakoneen ruumatilassa on belly-rahtikapasiteettia Finnair Cargon mukaan kaikkiaan 95 m3 tai 23 000 kg:n verran. Koneen ollessa pelkässä rahtikäytössä voidaan tavaraa ottaa kyytiin jopa reilut 60 tonnia. Ruumatilaan voidaan pakata erilaisia LD- ja ULD-kontteja (unit load device). Suurimman 96" x 125" ULD-kontin tilavuus on Finnairin mukaan 11,5 m3 tai 6530kg. Normaalisti Finnair Cargon verkosto yhdistää 19 kaupunkia Aasiassa ja 4 Pohjois-Amerikassa yli 80 kohteeseen Euroopassa. Finnairin Helsinki-Vantaan -rahtiterminaalin eli COOL Nordic Cargo Hubin vuosittainen käytännön kokonaiskapasiteetti on 350 000 tonnia. Teoreettinen vuosittainen rahdinkäsittelykapasiteetti on jopa 450 000 tonnia ja tunnissa ULD-palletteja (Unit Load Device) voidaan siirtää terminaalista sisään ja ulos 70. Lentorahtina on normaaleiden tuotteiden lisäksi todennäköisesti erilaisia suojavarusteita, joita useat muut lentoyhtiöt ovat raportoineet kuljettavansa Aasiasta Eurooppaan. "Korona-kriisin aikana olemme kuljettaneet useitakin erityyppisiä epidemian hoitoon liittyviä tuotteita, esimerkiksi suojavarusteita, analysaattoreita ja laboratorioon matkaavia koronatestinäytteitä", jatkaa Tainio. Päivitys 30.3. kello 16.06: Lisätty rahdin maksimipaino, kun koneessa ei ole matkustajia. Lue myös aiempi uutisemme Finnairin rahtiterminaalista:
|
|||