Finnair avasi nettikäytön Airbus-kapearunkokoneissa kotimaan ja Euroopan lennoilla

KA_antenni_LZIFinnair avasi lennonaikaisen nettipalvelun nyt myös kotimaan ja Euroopan lennoilleen. Uusi palvelu on pian käytössä suuressa osassa yhtiön Airbus-kapearunkolaivastoa. SAS avasi vastaavan nopean nettipalvelun Euroopassa niukasti ennen Finnairia toukokuussa 2018.

Finnair julkisti konkreettiset suunnitelmansa Euroopan liikenteen internet-palvelusta syyskuussa 2016. Tuolloin julkistettiin sopimus kansainvälisen laajakaistapalvelu- ja teknologiayritys ViaSat Inc:in kanssa  nopean internet-yhteyden asentamisesta Finnairin Euroopan liikenteessä käyttämään Airbus-kapearunkolaivastoon.

Asennustöiden kerrottiin tuolloin alkavan toukokuussa 2017 ja valmistuvan kesäkuussa 2018. Hanke kohtasi kuitenkin sertifiointiviiveitä. Finnairin ja Viasatin rakentama ratkaisu on ensimmäinen Airbusin hyväksymä Ka-taajuusalueen palvelu.

Finnair kertoo järjestelmän asennetun jo kuuteen Finnarin Airbus-kapearunkokoneeseen. Kesän lopussa internet-yhteys on tarkoitus olla jo parissakymmenessä koneessa, ja koko Airbus-kapearunkolaivasto on katettu kesällä 2019.

Kun asennukset kaikkiin Finnairin Airbus-kapearunkokoneisiin on saatu valmiiksi, internet-yhteys on saatavilla suurimmalla osalla Finnairin Euroopan reiteistä.

Merialueiden yllä kuten Biskajanlahdella ja Pohjanmerellä on kuitenkin jotain rajoitteita , sillä satelliittiyhteys ei kata näitä alueita. Myös Latviassa, Liettuassa, osassa Valko-Venäjää ja Venäjällä on rajoitteita. Kaikilla lentokentillä ei myöskään ole mahdollista tarjota internet-yhteyttä heti lähtöportilta alkaen maakohtaisista ja ilmailuviranomaisten säädöksistä johtuen.

Finnair jo aiemmin tarjonnut nettiyhteyttä Airbus A330- ja A350 -laajarunkokoneissaan.


Koekäyttöjakso käynnistyi - hinnoittelumalli päätetään syksyllä

Heinäkuun 19. lähtien asiakkaat pääsevät testaamaan Finnairin tarjoamaa markkinoiden nopeinta lennonaikaista internet-yhteyttä. Lennonaikainen internet-yhteys tukee nettiselailua, sähköpostia, musiikin kuuntelua ja myös TV-ohjelmien ja elokuvien katselua streaming-palveluista.

KA_antennit_HEL“Huippunopea internet-yhteys Euroopan lennoilla avaa uuden ajan lennonaikaisessa viihdetarjonnassa, kun asiakkaat voivat käyttää esimerkiksi streaming-palveluita”, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu.

Finnair kutsuu nyt asiakkaat mukaan testaamaan internet-yhteyttä Euroopan reiteillä. Internet-yhteys on asiakkaille ilmainen kaksi kuukautta kestävän testijakson aikana.

Koekäyttöjakson aikana Finnair kerää tietoja järjestelmän toimivuudesta ja asiakaskokemuksesta.  Lopullinen hinnoittelumalli päätetään myöhemmin syksyn aikana.

”Samalla Euroopan lentojen asiakkaamme saavat Nordic Sky -portaalin palvelut – digilehdet, ostosmahdollisuudet ja muun tarjonnan – käyttöönsä. Internet-yhteys lennoilla mahdollistaa myös uusien työkalujen kehittämisen matkustamohenkilöstölle asiakaskokemuksen parantamiseksi", jatkaa Karhu.

Finnair tarjoaa kaikille asiakkailleen pääsyn Nordic Sky- portaaliin niissä koneissa, joissa on Wi-Fi. Asiakkaat kirjautuvat portaaliin omilla päätelaitteillaan, eikä portaalin käyttöä varten tarvitse ottaa erillistä internet-yhteyttä. Nordic Sky -portaalissa on tarjolla uutispalveluita, ostosmahdollisuuksia, yhteys Finnairin asiakaspalveluun ja mahdollisuus tarkistaa jatkolentojen tilanne. Nordic Sky -portaalin käyttö on maksutonta kaikilla Finnairin lennoilla.


Markkinoiden nopein satelliittiyhteys

Uusi järjestelmä tarjoaa asiakkaille nykymarkkinoiden nopeimman lennonaikaisen internet-yhteyden, 12 Mb/s per asiakas, ja mahdollistaa myös suosittujen videoiden suoratoistopalveluiden käytön lennon aikana. ViaSat tarjoaa Finnairille koko Euroopan kattavan nopean satelliittipohjaisen internetpalvelun yhdessä Eutelsatin kanssa.

KA_antenni_LZC “Asiakaskeskeisenä lentoyhtiönä Finnair tuo nyt uusimman teknologian Euroopan laivastoonsa asiakaskokemuksen tueksi. Olemme iloisia voidessamme tarjota Finnairille internetkokemuksen, joka nopeudellaan ja laadullaan peittoaa muut. Nyt asiakastestausvaiheessa saamme tärkeää tietoa palvelun optimoimiseksi, ja näin varmistetaan, että Finnairin asiakkaat saavat palvelun, joka vastaa juuri heidän toiveitaan ja käyttötarpeitaan", kommentoi Viasatin johtaja Don Buchman.

Yhtiön KA-SAT -satelliitti kattaa Euroopan ja Välimeren alueen. KA-SAT -kiertää maapalloa noin 28 000 kilometrin tuntinopeudella ja sillä on 82 erillistä signaalipistettä, joilla se yhdistyy 10 maa-asemaan ympäri Eurooppaa. Kaikkiaan Eutelsatilla on käytössään 38 satelliittia. Seuraavan kahden vuoden aikana avaruuteen laukaistaan vielä neljä lisäsatelliittia.

ViaSat sai huhtikuussa 2016 FAA:n STC-hyväksynnän (Supplemental Type Certificate) Ka-taajuusalueen satelliittiantennin ja radomin asennukseen Airbus A320-koneisiin. Antenni asennetaan lentokoneiden rungon yläpinnalle. Antenniasennuksessa koneen runkoon tehdään reikä laitteistolle, jonka lisäksi runkoa vahvistetaan antennin ympäriltä.

Finnairin ensimmäinen antennilla ja radomilla varustettu koneyksilö saapui Suomeen helmikuussa 2018 (kuvassa yllä). Sen myötä kyhmyrunkoisia koneita on saapunut Helsinki-Vantaalle jo merkittävissä määrin.


SAS ehti niukasti edelle nopeasti laajenevan nettipalvelun osalta

Pohjoismaiden ensimmäisen nopean nettiyhteyden laivastoonsa toi niukasti ennen Finnairia SAS, joka avasi vastaavan ViaSatin kanssa toteutetun palvelun toukokuussa 2018. SAS tarjoaa palvelua ilmaiseksi SAS Plus, EuroBonus Diamond ja Gold -jäsenille. GO-luokan matkustajille palvelun hinta on 4,9 euroa koko lennon ajaksi. SAS lentää Helsinki-Vantaalla vaihtelevasti Airbus-kapearunkokoneilla. Osan lennoista operoi Cityjet, jonka koneissa wifiä ei ole tarjolla.

SAS on asentanut wifi-palvelun jo 30 kapearunkokoneeseen ja syyskuuhun 2018 mennessä määrä kasvaa noin 40 koneeseen. Suurin osa SAS:n laivastosta mahdollistaa nettiyhdeyn käytön lennon aikana vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen aikana. Finnairin laivaston osalta asennusten on määrä valmistua siis jo vuoden 2019 aikana.

Lue myös: