Finnairin Vauramo: Kapearunkotilauksen osalta päätöksiä tehdään vuoden 2019 aikana

Vauramo_2018_Q2_2Finnairin 17. heinäkuuta julkistama toisen vuosineljänneksen tulos oli 15. peräkkäinen aiempaa parempi vuosineljännes. Finnairin matkustajamäärät ovat samoin kasvussa. Finnairin johdolla on kasvusuunnan jatkamisen ohella edessä myös suuria päätöksiä kapearunkolaivaston osalta. Myös lentoyhtiö Norran omistajuuteen saattaa tulla muutoksia. Euroopan liikenteen nettipalvelua odotetaan edelleen käyttöön kesän aikana.

"Finnairin kasvu on ollut kaksinkertaista markkinoihin nähden", kommentoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo yhtiönsä tulosta 17. heinäkuuta.

Matkustajaennätykset ovat siirtyneet uusiin lukemiin vähän väliä ja matkustajamäärät kasvavat edelleen. Kesäkuussa matkustajia oli jo 1,2 miljoonaa ja yhden päivän aikana kuljetettiin ensikertaa yhtiön historiassa yli 50 000 matkustajaa. 40 000 päivittäisen matkustajan raja rikottiin vuonna 2017.

Kuluvan vuoden aikana Finnair vastaanottaa yhden uuden A350-laajarunkokoneen ja joitain kapearunkokoneita. Kapasiteetti kasvaa niiden myötä noin kymmenellä prosentilla. Toimitettavia kapearunkoisia A321-koneita on ainakin yksi. Lisäksi Finnair tuo lisää matkustajapaikkoja vanhempiin koneisiinsa.

Matkustajaennätysten lisäksi yhtiön liikevaihto kasvoi noin 80 miljoonalla eurolla. Sen vaikutukset viivan alla olivat noin kymmenen miljoonaa euroa. Toisen vuosineljänneksen tulos 47,9 miljoonaa euroa ylitti ensikertaa 7 prosenttia liikevaihdosta.

Vauramo_2018_Q2_3Matkustajakäyttöasteet ovat pysyneet hyvälllä tasolla kapasiteettia lisättäessä ja lippujen hinnat ovat jo keskimäärin nousseet toisen vuosineljänneksen aikana. Finnairin kapasiteetti kasvoi ASK:lla mitattuna Aasiassa reilut 24 prosenttia ja Pohjois-Amerikassa yli 15 prosenttia. Euroopassa ja kotimaassakin kasvua oli yli 10 prosenttia. Matkustajakäyttöasteet laskivat keskimäärin 1,2 prosenttiyksikköä.

Lisämyynti sen sijaan on kasvanut odotuksia heikommin ja matkustajakohtainen lisämyynti on jäänyt paikalleen.

Finnair on toukokuussa uudistanut hinnoittelujärjestelmänsä, jonka myötä reittiparien optimointeja on päästy toteuttamaan uudella otteella. Nyt optimointeja voidaan tehdä moninkertaiseti eri reittikombinaatioille ja lisätuottoja on odotettavissa. Optimointeja voidaan tehdä eri reittipareille mm. hinnan, täyttöasteen ja saatavuuden osalta.

"En nyt lähde tarkemmin avaamaan mutta olemme tehneet ohjelmistomuutoksen myötä mielenkiintoisia havaintoja", avaa Vauramo.


Nopea wifi pian Euroopan Airbus-koneissa

KA_antenni_LZI Euroopan Airbus-laivaston nopeaa nettiyhteyttä odotetaan edelleen käyttöön kuluvan kesän aikana.

"Koekäyttöjakso on meneillään ja käyttöön se tulee kuluvan kesän aikana", kertoo Vauramo.

Tarvittavat asennukset ovat jo valmiita yli puolessa kapearunkoisissa Airbus -koneissa. Vauramon  mukaan hanke on hieman viivästynyt sertifiointiviiveiden myötä.

 

Kapearunkoiset kiinnostaa - uusissa haasteita

Finnairin on jo pitkään odotettu tekevän päätöksiä ainakin kapearunkokoneiden tilaamisesta. Laajarunkokoneiden määrä on kasvanut merkittävästä ja toistaiseksi kapearunkolaivastoa on kasvatettu maltillisesti.

"Olemme lähestyneet toimittajia ja nyt meillä menee asian parissa sisäisesti muutamia kuukausia. Teemme parhaillaan pitkän tähtäimen reittisuunnitelmia ja harkitsemme mahdollisten tilausoptioiden kokoa", kertoo Vauramo kapearunkouudistuksen tilanteesta.

Finnair_A321_TO"Vanhan polven koneista kysyntä on kovaa, sillä uusissa koneissa on ollut ongelmia. Myös Finnair on ollut kiinnostunut näistä vanhemmista koneista", viittaa Vauramo Airbusin A320neo-koneisiin, joita on moottoriongelmien takia kutsuttu jo pitkään purjelentokoneiksi.

"Päätöksiä kapearunkotilauksesta tehdään vuoden 2019 aikana", päättää Vauramo.

Näin ollen päätös laivaston uudistamisesta ja mahdollisesta kasvattamisesta on jäämässä seuraavan toimitusjohtajan tehtäväksi.

Airbusin käsiin on jäänyt merkittävä määrä koneita moottorivalmistajien ongelmien seurauksena. Mittaviin kapearunkokoneiden toimitusmääriin suhteutettuna nyt käsillä olevat toimitusviiveet ovat pieniä mutta vaikuttavat toki lentoyhtiöiden toimintaan.

Finnairin odotetaan tilaavan koneita Airbusilta, jotta sen laivaston kommonaliteetti säilyy. Airbus kauppaa nykyisin myös pienempiä Airbus A220-koneita (entinen Bombardier CSeries), jotka soveltuvat myös syöttöliikennekäyttöön. Vastaavasti amerikkalaisvalmistaja Boeing laajentaa yhteistyötä brasilialaisen Embraerin suuntaan, jonka valikoimassa on uusia E2-Ejet -koneita. Finnairin syöttöliikenneyhtiö Norra operoi mm. Embraer-koneilla.

Norralle mahdollinen uusi omistaja

Norra siirtyi Finnairin omistukseen kokonaan lokakuussa 2017, kun osaomistajat vetäytyivät lentoyhtiöhankkeesta. Norralle etsitään edelleen uutta omistajaa. Toimitusjohtaja Vauramo kommentoi alkuvuodesta, että päätöksiä asian osalta tehdään kuluvan vuoden aikana. Saman tiedon hän vahvisti Q2-tulosjulkistuksen yhteydessä.

"Olemme kartoittaneet vaihtoehtoja ja Norran suhteen päätöksiä tehdään vuoden 2018 aikana", raottaa Vauramo syöttöliikenneyhtiön osalta.

Norra_operated_byLentoyhtiöiden konsolidaatio etenee ja Eurooppaan on syntymässä myös uusi syöttöliikennejätti Air Nostrumin ja CityJetin yhteistyön myötä. Näistä jälkimmäinen osti taannoin suomalaisen Blue1:n ja lentää nykyisin Suomessa SAS:n syöttöliikennettä. Myös Finnairin aiempi syöttöliikennekumppani Flybe lentää SAS:lle.

Norra operoi Finnairin ostoliikennettä 24:lla ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneella ja Embraer E190 -suihkukoneella Finnairin kotimaan- ja Euroopan-reiteillä. Nykyisin Norrana tunnettu yhtiö toimi aikaisemmin nimellä Flybe Finland Oy.


Polttoaineen hinta syö tuottoja - myös valuutat vaikuttavat


Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n antaman arvion mukaan lentoyhtiöiden tulokset laskisivat polttoainekustannusten kasvaessa 10-20 prosentilla.

Vauramo_2018_Q2_1Finnairiin vahvasti vaikuttava Japanin Yeni on nyt 10 prosenttia edellisvuotta heikompi ja myös Ruotsin kruunu on matalalla. Valuuttakurssit vaikuttavat euromääräisissä hinnoissa.

Polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa myös Finnairiin vaikka osa polttoaineostoista on suojattu. Mikäli hinnassa ei tapahdu merkittävää nousua odottaa Finnair kuluvalta vuodelta edellisvuoden tapaan noin 170 miljoonan euron tulosta.

Metson toimitusjohtajaksi siirtyvä Vauramo jatkaa Finnairin palveluksessa vielä marraskuuhun saakka, joten hän on todennäköisesti mukana myös Finnairin Q3:n tulosjulkistuksessa.

Lue myös: