Yhdessä Finnairin A330-koneessa on avautunut mahdollisuus käyttää lennolla internet-yhteyttä. Sen tuottaa OnAir, jolla on sopimuksia useiden lentoyhtiöiden kanssa. Finnair on suunnitellut palvelun käyttöönottoa ainakin vuodesta 2005. Internet-yhteys on aluksi koekäytössä ja sen tarjolla olosta kuulutetaan matkustajille erikseen. Finnairin matkustajat saavat myös ensimmäisinä lentomatkustajina maailmassa mahdollisuuden kokeilla Windows 8 -käyttöjärjestelmällä varustettua HP ElitePad 900 -tablettia lennonaikaisena matkustamoviihteenä. Kaksi kuukautta kestävä padien ja langattoman internet-yhteyden kokeilu alkaa 20. maaliskuuta Airbus A330 -laajarunkokoneessa (OH-LTT). Sillä lennetään niin reitti- kuin lomalentoja. Tablettien testaajille nettiyhteys on ilmainen, muut surffaajat maksavat siirretyn datan määrän mukaan. ”Haluamme jatkuvasti parantaa asiakkaidemme lennonaikaista viihtyvyyttä”, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta ja palvelutuotteen kehittämisestä vastaava johtaja Peter Gabrielsson yhtiön tiedotteessa. ”Kokeilulla testaamme langattoman verkon toimivuutta mannertenvälisillä lennoilla ja matkustajien laitteiden käyttöä lennon aikana. Olemme kiinnostuneita tietämään, miten käyttö jakaantuu istuimessa olevan kiinteän järjestelmän ja tabletin välillä.” ”Microsoftilla ja Finnairilla oli ainutlaatuinen tilaisuus toteuttaa matkustamon viihdejärjestelmä aivan uudella tavalla", kertoo puolestaan Microsoftin palveluista Suomessa vastaava johtaja Riitta Eiskonen. "Kehitimme Finnairille visuaalisesti upean viihdejärjestelmän, joka perustuu Windows 8 -käyttöjärjestelmän mullistavaan, kosketuksella toimivaan käyttöliittymään ja nopeaan sovelluskehitystyöhön. Viihdejärjestelmän tarjoama käyttökokemus tulee ihastuttamaan tuhansia lentomatkustajia”, ”HP tarjoaa Finnairin käyttöön yritystasoisen ElitePad-tabletin, jotta Finnair voisi tarjota asiakkailleen ainutkertaisen viihdekokemuksen. Tablettimme yhdistää tyylin ja käyttökokemuksen, joita kuluttajat vaativat, ja toisaalta ominaisuudet, joita IT-osasto vaatii", sanoo Ari Koskinen, liiketoimintajohtaja, Työasema- ja tulostusratkaisut, HP. ”ElitePad on tehokas ja tyylikäs yrityskäyttöön soveltuva tabletti, joka tyydyttää hyvin matkustajien tarpeet.” Reittilennoilla kokeilu tapahtuu businessluokassa ja lomalennoilla Comfort-luokassa. Halukkaille matkustajille tarjotaan lennon ajaksi käyttöön parikymmentä HP ElitePad -tablettia, jotka sisältävät elokuvia, tv-ohjelmia, musiikkia ja pelejä. Lisäksi mukana on hyvinvointiin liittyviä ohjelmia, kuten aikaeroa helpottava rentoutussovellus. Käytön päätteeksi matkustajien toivotaan vastaavan kyselyyn, jonka pohjalta saatua tietoa Finnair käyttää lennonaikaisen viihdetarjontansa kehittämiseen. Finnairin yhteistyökumppaneina ovat HP:n ja Microsoftin lisäksi tabletin käyttöliittymän visuaalisesta suunnittelusta vastaava Nordkapp, matkustamon langattoman ja satelliittiyhteyden toimittava OnAir sekä video- ja audiosisällöistä vastaava Spafax. Palvelun alkamista spekuloitu jo pitkään Finnairin lennonaikaisten internet-palveluiden käyttöönottoa on sivuttu vuosien varrella useissa julkaisuissa. Jo vuoden 2005 joulukuussa ilmestyneessä Tietokone-lehdessä mainittiin asiasta ensimmäisiä kertoja. Loppuvuoden 2006 Signaali-lehdessä olleessa artikkelissa Puhe kantautuu pian taivaisiin asti Finnairin entinen lentoturvallisuusjohtaja Erkki Ahtee kertoo tervehtivänsä tyydytyksellä selkeää teknistä ratkaisua, joka ei vaikuta koneen laitteisiin. Vuonna 2007 yhtiön entinen viestintäpäällikkö Taneli Hassinen kertoi Taloussanomissa ettei yhtiö aio ensimmäisten joukossa ottaa käyttöön kännykkäpuhelumahdollisuutta lentokoneissaan. Finnairin entinen toimitusjohtaja Jukka Hienonen kommentoi MTV3-uutisille keväällä 2008 matkapuheluiden tulemisen lentokoneisiin kestävän ennemmin vuosia kuin kuukausia. Syksyllä 2009 Finnair kommentoi YLE:lle, että yhtiön koneista voisi selailla internettiä mutta ei soittaa puheluita vuoden 2010 aikana. Neuvotteluiden yhteyksiä tarjoavan Airbusin tytäryhtiön OnAir:n kanssa kerrottiin olevan kesken. Tietokone-lehti kertoi alkuvuodesta 2011, että internet-yhteys tulee mahdolliseksi Finnairin lennoilla aikaisintaan vuoden 2011 lopussa. Esteenä olivat palveluntarjoajan sopimukset satelliittiyhteyksien tarjoamisesta mm. Venäjän ja Intian yllä. OnAir-yhtiöllä laaja palveluvalikoima OnAir käyttää Inmarsatin SwiftBroadband SSB -palvelua, joka takaa yhtenäisen ja luotettavan maailmanlaajuisen kattavuuden. SSB-teknologia käyttää Inmarsatin uuden neljännen sukupolven satelliitteja, jotka takaavat suuren nopeuden ja kapasiteetin ääni- ja tiedonsiirtoratkaisuissa. OnAir tarjoaa asiakkailleen Mobile OnAir, Internet OnAir ja Link OnAir-palveluita. OnAirin palvelu on käytössä jo viidellätoista lentoyhtiöllä ja määrän uskotaan nousevan 25:een vuoden 2013 loppuun mennessä. OnAirin asiakkaita ovat mm. British Airways, Singapore Airlines, Emirates ja Aeroflot. Kaikkiaan OnAirin asiakaslistalla on 48 yritystä. Internet OnAirin palvelu tulee matkustajien käyttöön yhdistämällä mobiililaite lentokoneessa olevaan tukiasemaan. Tiedonsiirtopyyntö käsitellään koneessa olevalla yhteyspalvelimella. Signaali lähetetään lentokoneen palvelimelta satelliitin kautta Internet OnAirin maainfrastuktuurille jossa matkustajan maksu ja yhteyspyynnöt käsitellään. OnAirin palveluun kirjautumissivu voidaan räätälöidä lentoyhtiön toiveiden mukaisesta. Palvelua voidaan myös rajoittaa niin, ettei tiettyjä sanoja ja sisältöjä sisältäville sivustoille ole pääsyä. Maksu suoritetaan palveluun kirjautumisen yhteydessä yleisimmillä luottokorteilla. Lentoyhtiöt voivat itse päättää palvelun lopullisen hinnoittelun. Yhteys toteutetaan Secured Socket Layer (SSLv3.0) suojauksen kanssa, mikä takaa asiakkaiden turvallisuuden. Myös suojattu yhteys yritysverkkoon on mahdollinen ja yhteys tukee IPSec-, SSL- ja PPTP-protokollia. OnAiri-järjestelmän kapasiteetti on valmistajan mukaan riittävä ja se on todettu usealla Airbusin A380 -lennolla. Yhtiön mukaan matkustajat käyttävät internet-yhteyttä lennon aikana keskimäärin alle 20Mb verran. Internet OnAir tukee langattomalla 802.11-wifi yhteydellä toimivia laitteita mutta lisäksi se toimii myös matkustamon viihdejärjestelmän IFE:n kautta. Yhteyden avulla on mahdollista selata internetiä ja käyttää Webchat OnAir-pikaviestiohelmaa, joka toimii Google Talkin, AIM:n, ICQ:n MSN Messengerin ja Yahoo! Messengerin. Palvelu ei tue matkapuhelinyhteystoimintoja. OnAir tarjoaa internet-yhteyden lisäksi asiakkailleen myös GSM-puhelumahdollisuuden OnAir Mobilen kautta. Järjestelmä tarjoaa GSM-1800 -standardin mukaisen puhe- ja SMS-viestiyhteyden ulkomaailmaan. GSM-antennit ovat lentokoneen kattopaneeleissa ja koneessa on myös verkonhallintalaite, joka estää yhteysyritykset maassa sijatseviin mastoihin. Näin puhelinten lähetysteho on saatu hyvin pieneksi. OnAir on saanut EASA-tyyppihyväksynnän GSM-puhelinjärjestelmälle vuonna 2007. Nyt yhtiöllä on sopimus puheluiden tarjoamisesta jo 80 valtion kanssa ja palvelua tarjotaan viidellä mantereella sekä valtamerten yllä. Lisäksi yhtiöllä on 350 roaming -sopimusta. AIRBUS ALNA -ratkaisu Internet-palvelut voidaan asentaa lentokoneisiin jo kokoonpanolinjalla. Airbus tarjoaa Airbus ALNA V2 System -ratkaisua A320-koneisiin, laajarunkoisiin A330/340-koneisiin sekä suuriin A380-koneisiin. Airline Network Architecture tukee Mobile OnAiria sekä Internet OnAiriä sekä kolmannen osapuolen kuten EFB-palveluntarjoajan (Electronic Flight Bag) ratkaisuja Link OnAir:n kautta. Airbusin ALNA-järjestelmä voidaan asentaa koneisiin myös jälkiasennuksena. Yhtiö on tarjonnut ratkaisua asiakkailleen jo keväästä 2010 lähtien. OnAir:n palveluita voi käyttää myös muiden laitteistojen kautta. Vaihtoehtoisia laitteistoja ovat Airbus Standalone GSM System, Thales TopConnect System ja TriaGnoSys GSMConneX Johtava lentoliikenteen tietoliikenneyhteyksien tarjoaja SITA ja Airbus perustivat lennonaikaisia internetpalveluita tarjoavan OnAirin vuonna 2005. SITA osti yhtiön osakekannan kokonaan helmikuussa 2013. OnAir aikoo vuoteen 2015 mennessä nousta johtavaksi palveluntarjoajaksi lentokoneiden internet-yhteyksissä. International Maritime Organization (IMO) perusti Inmarsatin vuonna 1979 pitääkseen yhteyksiä laivoihin, jotka ovat muiden yhteydenpitojärjestelmien ulkopuolella. Vuonna 1982 yhtiö aloitti ensimmäinen satelliittiyhteyden tarjoamisen. Vuonna 2009 aloitettiin ensimmäisen maailmanlaajuisen 3G-verkon tarjoaminen asiakkaille.
|
|||