Finnair liittyy SAS:n, Icelandairin, Braathensin ja Air Greenlandin kanssa sähkölentohankkeeseen

A321ER_10Finnair on mukana uudessa pohjoismaisessa hankkeessa, jossa edistetään sähkölentämisen kehitystä. Hankkeella on Pohjoismaiden Ministerineuvoston Nordic Innovation -rahoitus, ja se kokoaa yhteen pohjoismaisia lentoliikenteen toimijoita. Mukana on viisi lentoyhtiötä.

”Teknologiset innovaatiot tarjoavat suurimmat ratkaisut lentämisen päästöhaasteeseen. Tässä hankkeessa luomme yhdessä pohjaa sähkölentämisen tulevaisuudelle ja otamme tärkeän askeleen matkalla kohti hiilineutraalimpaa lentämistä", sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt. 

“Uusi pohjoismainen verkosto tekee yhteistyötä sähkölentämisen infrastruktuurin, liiketoimintamallien ja muiden keskeisten kysymysten ratkaisemiseksi”, sanoo Nordic Network for Electric Aviationin (NEA) projektipäällikkö Maria Fiskerud.

Hankkeessa on mukana yksitoista jäsentä: Air Greenland, Avinor, Braathens Regional Airlines, El-fly AS, Finnair, Heart Aerospace, Icelandair, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), Ruotsin valtion tutkimuslaitos RISE, SAS ja lentokenttäyhtiö Swedavia.

Hanke keskittyy neljään alueeseen, joissa kaikissa on selvät tavoitteet sähkölentämisen edistämiseksi: sähkölentämisen infrastruktuurin standardisointi Pohjoismaissa, liiketoimintamallien kehittäminen alueelliseen lentämiseen, lentokoneteknologian kehittäminen pohjoisen sääolosuhteisiin ja alustan luominen eurooppalaiselle ja globaalille yhteistyölle. 

“Hankkeen kaikilla neljällä osa-alueella on merkittävää potentiaalia”, sanoo Nina Egeli, Senior Innovation Advisor, Nordic Innovation.

“Voimme vaikuttaa niin elämänlaatuun, kestävään kehitykseen kuin saavutettavuuteenkin. Tämä on myös valtava innovointimahdollisuus pohjoismaisille yrityksille. Pohjoisen parhaat voimat yhdistämällä voimme aidosti muuttaa asioita ja vahvistaa rooliamme maailmassa.”

Airbus ja SAS ovat jo kesäkuussa 2019 aloittaneen tutkimushankkeen, jossa selvitetään hybridi- ja sähkölentokoneiden vaatiman infran ja ekosysteemin vaatimuksia. Kyseinen hanke jatkuu aina vuoden 2020 loppuun saakka.

Suomessa puolestaan lentokenttäyhtiö Finavia on mukana Sähkölentokoneyhdistyksen hankeessa.

Artikkeli: Ekologinen lentäminen kiinnosti – Helsingissä kaksi tapahtumaa samana päivänä

Lue myös: