(päivittynyt) Finnair on vahvistanut Airbusille käyttävänsä kahdeksan A350-900 XWB -optiota, jotka liittyvät vuonna 2007 allekirjoitettuun tilaukseen. Koneet toimitetaan Finnairille vuodesta 2018 alkaen. Kaupan arvo on Airbusin listahinnoilla noin 1,9 miljardia euroa. Alkuperäinen A350-tilaus tehtiin jo joulukuussa 2005. Finnairin kaukoliikennelaivastoon kuuluu tällä hetkellä seitsemän A340- ja kahdeksan A330-lentokonetta. Konemäärän odotetaan kasvavan keskimäärin yhdellä uuden sukupolven energiatehokkaalla laajarunkokoneella vuosina 2016–2020. Optioiden vahvistamisen jälkeen tilattujen A350 XWB -koneiden määrä on jo 19. Nykyisen toimitusaikataulun mukaan Finnair saisi käyttöönsä neljä ensimmäistä A350-konetta vuoden 2015 toisella puoliskolla. Ensimmäisen yksilön runkonumero on MSN18. Loput seitsemän konetta saadaan laivastoon vuosina 2016-2017 ja nyt tilatut kahdeksan vuosina 2018-2023. Yhtiö tutkii parhaillaan eri vaihtoehtoja loppujen A350-koneiden rahoittamiseksi. Tilaus 2005, toimitukset 2015 Finnair tilasi yhdeksän A350-konetta alunperin 7. joulukuuta 2005 pääjohtaja Keijo Suilan kauden loppumetreillä. Sopimus julkistettiin näyttävästi hotelli Kampin Peilisalissa median läsnäollessa. Paikalla oli myös Airbusin ylintä johtoa sekä vuodenvaihteessa toimitusjohtajana aloittanut Jukka Hienonen. Ensimmäiset A350-koneet oli alunperin tarkoitus toimittaa jo vuonna 2011 ja loputkin 2013 mennessä. Tilauksen arvoksi kerrottiin miljardi euroa. Jo tuolloin asetettin neljä optiota eli tilausvarausta. Ensimmäisessä A350:ssä oli kuitenkin kyseessä vain parannettu versio A330-koneesta (Airbusin kuvassa yläpuolella). Tämä malli sittemmin peruttiin, koska suuret asiakkaat eivät nähneet sen tuomia lisähyötyjä riittävinä. Myös markkinoille tullut komposiittirakenteinen kilpailija Boeing 787 Dreamliner vaikutti tilanteeseen. Airbus päättikin kesällä 2006 suunnitella kokonaan uuden konetyypin, johon tuli mm. runsaasti enemmän hiilikuitukomposiittirakenteita. Uuden version rungon halkaisija on aiempia Airbus-koneita suurempi ja se saikin tunnuksen A350 XWB (eXtra Wide Body). Finnair vaihtoi yhdeksän koneen tilauksensa maaliskuussa 2007 uuteen XWB-malliin ja saa tyypin käyttöönsä ensi vuonna ensimmäisenä lentoyhtiönä Euroopassa. Kaupan yhteydessä konemäärää kasvatettiin kahdella. Tuolloin kerrottiin, että ensimmäinen kone toimitettaisiin Finnairille alkuvuonna 2014. Kuten aiemmin todettiin, nyt A350 XWB tulee syksyllä 2015. Finnair ei halunnut ottaa aivan ensimmäisiä tuotantolinjalta valmistuvia koneita. Airbus luovuttaa ensimmäisen lentoyhtiökäyttöön tulevan A350 XWB -koneen Qatar Airwaysille Toulousessa 13. joulukuuta 2014. Finnair luopuu A350:n myötä kaikista operoimistaan nelimoottorisista A340-matkustajakoneista (kuva vasemmalla) vuoden 2017 loppuun mennessä, kun niitä korvaavat kaksimoottoriset A350-koneet on toimitettu ja otettu käyttöön reittiliikenteessä. Osana kauppaa Finnair myy 2016 - 2017 neljä omistamaansa Airbus A340-300‑konetta takaisin Airbusille. Jo vuoden 2005 alkuperäisen A350-kaupan yhteydessä tilattiin väliaikaisratkaisuna liikennetarpeen kasvuun kolme A340-konetta. T.T. Vauramo uskoo kasvuun "Strategiamme keskittyy kasvuun ja perustuu kotikenttämme Helsinki-Vantaan ainutlaatuiseen maantieteelliseen sijaintiin, joka tarjoaa nopeimmat lentoyhteydet Euroopan ja Aasian välillä," totesi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo yhtiön tiedotteessa. "A350 XWB ‑lentokoneet ovat olennainen osa strategiamme toteuttamista, sillä ne mahdollistavat matkustaja- ja rahtiliikenteemme merkittävän kasvun, tarjoavat matkustajillemme ensiluokkaisen matkustuskokemuksen ja parantavat kustannuskilpailukykyämme merkittävästi. Kahdeksan A350-lentokoneoption vahvistaminen on osoitus sitoutumisestamme kasvuun ja maailmanluokan Airbus-laivaston operointiin.” ”Valmistaudumme parhaillaan yhdessä Airbusin ja muiden kumppaneidemme kanssa A350:n menestykselliseen käyttöönottoon. Sopimuksemme Airbusin kanssa mahdollistaa sujuvan siirtymisen A340-laivastosta A350-laivastoon ja lieventää mahdollisia laivastouudistuksesta johtuvia toiminnan jatkuvuuteen liittyviä riskejä." ''Airbusilla ja Finnairilla on pitkä yhteistyösuhde, ja olemme iloisia tästä uudesta luottamuksen osoituksesta laajarunkokoneisiimme. A350 sopii Finnairin nykyiseen Airbus-laivastoon erittäin hyvin. Finnair hyötyy A350:n uusimmasta teknologiasta ja tehokkuudesta, ja Airbus-lentokoneiden keskinäinen yhdenmukaisuus korostaa näitä etuja entisestään”, sanoo John Leahy, Airbusin asiakkuuksista vastaava operatiivinen johtaja. Tänään julkistetut lentokonekaupat ovat osa Finnairin kaukoliikennelaivaston uudistushanketta, jonka osalta Finnair on jo aikaisemmin tiedottanut neljän A330-lentokoneen myynnin ja takaisinvuokrauksen (toteutuivat vuoden 2014 ensimmäisellä vuosipuoliskolla) ja kahden A350-lentokoneet myynnin ja takaisinvuokrauksen (odotetaan toteutuvan vuonna 2015 lentokoneiden toimitusten yhteydessä). Kokonaisuutena tänään tiedotetuilla A340-kaupoilla ja edellä mainituilla lentokoneiden myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyillä ei ole merkittävää vaikutusta Finnairin vuosien 2014 ja 2015 liiketulokseen, kun otetaan huomioon lentokonekauppojen myyntivoitot ja -tappiot, niihin liittyvät relevantit toiminnalliset kulut sekä järjestelykulut.
|
|||