Finnair ja matkailualan kohdesisältöratkaisuihin erikoistunut Smartvel aloittavat yhteistön, jonka myötä muuttuvia matkusrajoituksia voidaan esittää ajantasaisesti tekoälyyn perustuvan interaktiivisen kartan avulla. Palvelulla pyritään helpottamaan asiakkaiden matkasuunnitelmien laatimista. Matkailun avaamisen haasteina ovat jo pitkään olleet erilaiset ja nopeallakin tahdilla muuttuvat matkusrajoitukset. Ne muuttuvat todennäköisesti monessa maassa myös kesän 2021 aikana. Finnair pyrkii helpottamaan matkojen suunnittelua avaamalla verkkosivuilleen huhti-toukokuun aikana uuden, tekoälyyn perustuvan palvelun, jonka avulla asiakkaat voivat selata saatavilla olevia matkakohteita. Tarjolla on myös mahdollisuus tarkastaa ajantasaiset matkustusrajoituksiin liittyvät tiedot eri maissa helposti interaktiivisen karttasovelluksen avulla. Palvelun tuottaa teknologiayhtiö Smartvel, joka on erikoistunut matkailualan kohdesisältöratkaisuihin. Palveluntarjoajan Trip Planner on täysin muokattavissa ja siihen saa mukaan omia sekä kolmannen osapuolen yhteistyörakenteita. Smartvelin matkustusrajoituksia sisältävä Travel Restrictions -sovellus puolestaan voidaan integroida verkkosivuille, digitaalisiin koneeseennousukortteihin tai ennen lähtöä lähetettäviin sähköpostiviesteihin sekä muihin sovelluksiin. Palvelu kertoo mm. millaiset maahanpääsyvaatimukset maassa on, edellyttääkö matkustaminen karanteenia tai koronatestausta, millaisia terveysturvallisuuteen liittyviä toimia ja vaatimuksia maassa on voimassa ja myös ohjeita vaihtomatkustamiseen kyseisen maan kautta. Smartvel kertoo sen tekoälyratkaisun hakevan viimeisimmän tiedon matkustusrajoituksista luotettavista lähteistä virallisilta toimijoilta kuten eri maiden hallitusten sivuilta ja IATA Timatic -palvelusta. Tiedot varmistetaan kaikista lähteistä kerran tunnissa ja käytännössä tällaisia tarkistuksia tehdään Smartvelin mukaan yli 5000 kertaa päivässä. Smartvel listaa yhteistyökumppaneikseen mm. Deltan, United Airlinesin, Iberian ja Latam Airlinesin. Uusi palvelu ei kuitenkaan vapauta matkustajaa vastuusta oikeiden tietojen hankkimisesta. Finnair huomauttaa edelleen, että matkustusrajoitukset voivat muuttua nopeasti, ja asiakas on aina itse vastuussa kohde- ja kauttakulkumaan matkustusrajoitusten ja -vaatimusten selvittämisestä ja siitä, että täyttää nämä vaatimukset. "Suosittelemme, että asiakkaat tarkastavat ennen matkalle lähtöä viimeisimmät tiedot myös kohteen viranomaisten, kuten suurlähetystöjen, sivuilta", kerrotaan Finnairin viestinnästä Lentoposti.fi:lle.
|
|||