Finnair sai Vantaa-mitalin - valtteina täsmällisyys ja hyvä palvelu

Finnair_planesFinnairille myönnettiin Vantaan elinkeinopäivillä Vantaa-mitali. Palkitun Finnairin valtteina olivat täsmällisyys ja hyvä palvelu. Yhtiö on palkittu usein ja yleensä kansainvälisillä kilpakentillä. Lentoliikenteen kehittymisellä Helsinki-Vantaalla on Vantaan kaupungille erittäin suuri merkitys.

Heinäkuussa Finnair nimettiin alansa Pohjois-Euroopan parhaaksi. Nyt jo viidettä kertaa. Aikaisemmista Finnairin saamista palkinnoista on syytä mainita myös aasialaisten lokakuinen valinta: Finnair nimettiin Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi perusteena täsmällisyys, palvelujen laatu ja vaihtoyhteydet.

Finnairin hyvät lentoyhteydet Eurooppaan, Aasiaan ja Yhdysvaltoihin mahdollistavat osaltaan suomalaisten yritysten kauppasuhteiden muodostamista näillä tärkeillä markkinoilla ja antavat meille selvän kilpailuedun moniin muihin vastaavankokoisiin maihin verrattuna.

Vantaa on liikenteen solmukohta, jossa kohtaavat raideliikenne, lentoliikenne, maantieliikenne suurten valtaväylien muodossa sekä laivaliikenne Vuosaaren sataman läheisyyden takia. Logistiikan toimivuus on tärkeä edellytys paitsi vantaalaisten yritysten viennin kehittymiselle ja kansainvälistymiselle myös koko Suomen elinkeinoelämän kehittymiselle.

"Lentoasemalla ja lentoliikenteen kehittymisellä on Vantaan elinkeinoelämälle vahvistava vaikutus; miljoona matkustajaa tuottaa tuhat työpaikkaa kaupunkimme alueelle", totesi Vantaan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Lindtman luovuttaessaan Vantaa-mitalia.

EFHK_liikennealue_1Lentokentän ympäristössä tekee työtä noin 20 000 ihmistä, minkä vuoksi alue on Suomen toiseksi suurin työpaikkakeskittymä - Helsingin keskustan jälkeen.

Finnairin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjään. Yhtiö tekee yhteistyötä alan toimijoiden kanssa ilmastovaikutusten vähentämiseksi ja hankintaketjujen kehittämiseksi niin, että biopolttoaineet voitaisiin ottaa laajempaan käyttöön. Ensimmäiset biopolttoainetestilennot se lensi jo pari vuotta sitten.

Maailmantalouden muutokset näkyvät nopeasti lentoliikenteessä. Se vaikuttaa väistämättä myös henkilökuntaan. Henkilöstön työhyvinvointia mitataan Finnairissa kahdesti vuodessa. Yhtiö on vaikean rakennemuutoksen aikanakin pystynyt huolehtimaan henkilökunnastaan ja vuoden 2014 toisella neljänneksellä työhyvinvointi-indeksi pysyi samalla tasolla kuin edellisvuonna. Huolimatta viime vuosien muutoksista Finnair on suuri työnantaja. Sen palveluksessa on 5 300 työntekijää ja sen epäsuora työllistä vaikutus on vielä tuntuvasti suurempi.

Vuonna 1923 perustettu Finnair on päässyt kunniakkaaseen 91 vuoden ikään ja on yksi maa-ilman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä.