Finnairille toinen A350 XWB ensi viikolla

a350_XWB_hevaFinnair saa toisen Airbus A350 XWB -matkustajakoneensa (OH-LWB, MSN19) 14.12. alkavalla viikolla. Toimitukset ovat myöhässä, koska matkustamon sisustusta ei ole saatu ajoissa kokoonpanolinjalle. Alunperin Finnairin piti vastaanottaa neljä uutta konetta 2015.

Finnair on saanut säästöohjelmat päätökseen, ensimmäinen uusi A350 XWB on kaukoreittiliikenteessä, Q3-tulos näytti hyvältä ja uutta lentomiehistöä rekrytoidaan.

Euroopan ensimmäinen Airbus A350 XWB -kone (OH-LWA, MSN18) on innostanut niin asiakkaita kuin omaa henkilöstöä.  OH-LWA on ollut kaukoreittiliikenteessä 21. marraskuuta alkaen.

Seuraavat LWB, C ja D ovat edelleen Toulousessa Airbusin tehtaalla. Kaikki ovat lentäneet ainakin kerran (ensilennot 22.10, 7.11. ja 4.12.).

Oneworld-väritetty OH-LWB teki neljännen koelentonsa eilen torstaina 10. joulukuuta (alla Clément Alloingin Flickr-kuva lennolta, klikkaa nähdäksesi originaalin). LWA:lla lennettiin viidesti ennen luovutusta.

Finnair Airbus Airbus A350-941 cn 019 F-WZFN // OH-LWB

Viimeksi LWB:n odotettiin saapuvan Suomeen tänään perjantaina 11. joulukuuta. Siirtolento viivästyi kuitenkin edelleen ja se tehdään vasta ensi viikolla. Tarkempi päivä ei ole vielä selvillä.

Finnair lupaa kertoa koneen tulosta sosiaalisen median kanavissaan. Teoriassa on mahdollista että kolmaskin kone saataisiin vielä kuluvan vuoden aikana Suomeen.

Lukumäärä jäänee kuitenkin kahteen. Finnair on kertonut, että se vastaanottaa kuusi A350 XWB -konetta huhtikuun 2016 alkuun mennessä.

OH-LWA:n käyttöönotto on sujunut hyvin. Tukena on edelleen Airbusin väkeä. Teknikaaleista johtuvia pieniä viivästyksiä on ollut, mutta luotettavuus on hyvä etenkin kun huomioidaan että kyseessä on kokonaan uusi konetyyppi. Pisin viive on ollut tunti.

A350 XWB -koneiden tulon myötä nelimoottoriset A340-koneet poistuvat viimeistään vuonna 2017. Kaksimoottorisista A330-koneista kaksi poistuu vuonna 2017 ja jäljelle jää kuusi. Viimeiset tilatuista 19:sta A350 XWB -koneista saadaan 2023.

euroatlantic_1Toisen A350 XWB -koneen viivästyksen aiheuttamaa laajarunkopulaa korvaamaan Finnair on joulukuuksi wet lease -vuokrannut New Yorkin reitille portugalilaisen EuroAtlantic Airwaysin Boeing 777-200ER -koneen (CS-TFM, kuvassa taustalla)

EuroAtlantic aloitti 7. joulukuuta ja operoi lentoja 11. joulukuuta ilmoitetun tiedon mukaan 18. joulukuuta saakka. Sen jälkeen 14. joulukuuta nykkiläisenä pitäisi jatkaa espanjalaisen Privilege Stylen Boeing 777-200ER -kone (EC-MIA). Finnair ei ole muuttanut Privilege Stylen operaatiopäiviä vaikka kertoi EuroAtlanticin jatkavan jo päällekkäiselle päivämäärälle.

Ensi kesästä alkaen Finnairin laajarunkolaivasto alkaa kasvaa noin yksi kone per vuosi vauhdilla. Kapasiteetti nousee saman verran kuin markkinoiden arvioidaan samaan aikaan kasvavan. Samalla nousee myös konelaivaston rahdinkuljetuskyky. Finnair rakentaakin uutta suurta COOL-rahtikeskusta Aviapoliksen kupeeseen (alla)

cool_1215Useimmat Aasian matkustajista jatkavat eteenpäin Eurooppaan. Kasvun myötä Euroopan reiteille tarvitaan enemmän konekapasiteettia, koska Finnair aikoo pitäytyä kahden aallon liikenteessään.

Päätöksiä asiasta ei vielä ole, mutta Norran pienistä Embraer 190 -suihkukoneista mahdollisesti luovuttaisiin ja jatkoyhteyksistä huolehdittaisiin suuremmilla kapearunkokoneilla. Parhaillaan käynnissä olevien Norran yt-neuvotteluiden jälkeen jälkeen regionaalioperaattorin laivastoon jäisi vielä 11 ATR-konetta sekä kuusi Embraeria.

Suuremmat koneet olisivat todennäköisesti Airbusin nykyisen A320 -sarjan ceo-versioita (current engine option). Finnair operoisi niitä itse. Uuden A320 neo -version (new engine option) polttoainetehokkuus ei ole niin hyvä, että se korvaisi koneen korkeamman hankintahinnan.

Matkustuskokemus alkaa matkasta lentoasemalle, siirtymisestä airsidelle ja edelleen lentomatkasta. Aasian aallon ruuhka-aikana Helsinki-Vantaan terminaali ruuhkautuu jo nyt mm. turvatarkastuksessa.

Liikenteen kasvaessa lentoasemaa on siksi laajennettava. Projekti on jo hyvässä vauhdissa. Kääntöpuolena on se, että useiden nykyisten matkustajasiltapaikkojen jäädessä rakennustöiden alle Finnairin laajarunkokoneita on pysäköitävä ulkopaikoille. Tämä tarkoittaa matkustajille bussikuljetuksia terminaaliin.

Uudet koneet tuovat myös uusia työpaikkoja. Yksi uusi laajarunkokone kaukoliikenteessä tarvitsee esimerkiksi kymmenen uutta lentäjää. Reserviä kuitenkin on, sillä runsaat 200 valmistunutta lentäjää on odottamassa työllistymistä. Noin kolmasosa värvättävistä korvaa eläköityviä. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja: