Finnairin ja SAS:n matkustajakoneet ajautuivat vaaratilanteeseen Helsinki-Vantaalla 28 lokakuuta. SAS:n matkustajakone teki laskua Helsinki-Vantaan kiitotielle ja samaan aikaan Finnairin matkustajakone sai luvan ylittää käytössä oleva kiitotie. Onnettomuustutkintakeskus aloittaa tapauksen tutkinnan.
Finnairin koneen ohjaajat havaitsivat lähestyvän SAS:n koneen eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä. "Finnairin kone ei liikkunut, kun se sai selvityksen kiitotien ylitykseen. Ohjaajat totesivat odottavansa SAS:n koneen ohimenoa", kertoo OTKESin johtava tutkija Ismo Aaltonen Lentoposti.fi:lle. Hyvä sää mahdollisti ohjaajien havainnoinnin. Tilanne olisi voinut olla toinen huonoissa näkyvyysolosuhteissa. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaryhmän johtajaksi nimetään psykologian tohtori Sirkku Laapotti ja jäseniksi lennonjohtaja (eläk.) Tauno Ylinen, lennonopettaja Jukka Intke ja lennonjohtaja (eläk.) Juha Paju. Tutkinnanjohtajana toimii ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.
|
|||