“Liikenne alkaa käynnistyä asteittain syksyn aikana ja operatiivinen kassavirta vaihtuu positiiviseksi vuoden loppuun mennessä. Ensin avautuvat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Aasia seuraa joidenkin kuukausien viiveellä suhteessa Eurooppaan. Tämä on linjassa myös IATAn Aasian avautumisesta antaman ennusteen kanssa”, sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
“Uusi maahantulomalli tuo ennakoitavuutta matkustamiseen ja Suomessa rokotekattavuus nousee nopeasti syyskuun loppuun asti. Silloin suurin osa aikuisväestöstä on rokotettu”, jatkoi Manner.
“Matkustajamäärät ovat pienessä kasvussa, jonka lisäksi varausten määrät ovat pienessä kasvussa. Olemme kuitenkin kaukana pandemiaa edeltävästä tasosta”, avasi Manner Finnairin varausnäkymiä. Suomalaisia kiinnostavat erityisesti Välimeren alueen kohteet ja ensimmäiset matkat on toteutettu turvallisesti. Aurinkomatkat lisää kohteita Välimerelle loppukesällä. Syksyn osalta asiakkaita kiinnostavat Euroopan kaupunkikohteet sekä kohteet Pohjois-Amerikassa. Finnair kertoo erityisesti perheiden lähtevän matkoille syyslomalla.
Kasvaviin matkustajamääriin ja piteneviin turvatarkastusjonoihin vastaamiseksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla avataan ns. priority-turvatarkastuspiste 26. heinäkuuta. Se on avoinna maanantaista lauantaihin aamuisin kello 04.30-08.30.
Lennonaikainen juoma- ja välipalavalikoima eli Nordic Kitchen -tuotevalikoiman myynti tekee paluun 1. syyskuuta alkaen. Premium- palvelut nouseva trendi – liikematkustus on osoittanut toipumista Manner nostaa esiin selvän kysynnän myös ns. premium-palveluista vapaa-ajanmatkustuksen osalta. Aurinkomatkoilta on ostettu aiempaa kalliimpia majoituksia ja parempaa matkustuskokemusta tuodaan tarjolle entistä enemmän. Manner huomauttaa kyseessä olevan tärkeä trendi ja siihen kysyntään halutaan vastata.
Vapaa-ajanmatkustuksen kysyntä on siis jo kasvussa. Myös liikematkailun odotetaan alkavan palautua kesän jälkeen. Mannerin mukaan liikematkustus on palautunut ennakoitua nopeammin Pohjois-Amerikan sisäisesti. Vastaavia havaintoja on tehty myös Kiinan kotimarkkinoilta sekä keskisestä Euroopasta, jossa on Lufthansan mukaan näkyvissä selkeää palautumista. Manner toteaakin liike-elämän olevan liikkellä ja toivoo maahantulomallin selkeydyttyä vastaavan tapahtuvan Suomessakin. Pandemia on nostanut entistä enemmän esiin myös vihreitä arvoja. Finnairin tavoitteena on tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2045 mennessä ja puolittaa CO2-nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä. Finnair hakee päästövähennyksiä aktiivisesti yhteistyöllä suomalaisen Nesteen kanssa uusiutuvan lentopolttoaineen avulla. Suorat päästövähennykset tarjoavan uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä Finnairin lennoilla kasvatetaan asteittain. Myös liikematkustusta tekevät yritykset ovat ottaneet asian omakseen.
Neste on toimittanut Finnairille biopolttoainetta jo jonkun aikaa myös tähän hankkeeseen liittyen ja käyttö on alkanut ja on alkamassa Finnairissa nyt liikematkustuksen alkaessa. Finnair ei ole jäänyt vain odottelemaan vaan hakee aktiivisesti mahdollisuuksia ja haluaa hyödyntää tilaisuudet markkinoilla. Tästä on osoituksena Finnairin lanseeraamat kaukolennot Tukholman Arlandasta Yhdysvaltoihin ja Thaimaan kohteisiin. Norwegianin luovuttua kaukolennoista jäi Tukholmaan selkeä aukko, jonka Finnair täyttää. Finnair vahvistaa asemaansa Ruotsin markkinoilla myös pandemian jälkeisenä aikana.
Matkustamohenkilökunnan osalta Finnair joutui tyytymään Airpron palveluihin, kun AKT esti työehtojen väliaikaisen muuttamisen. Mannerin mukaan Finnair tukee yhtiön oman lomautetun henkilöstön hakeutumista töihin Airprolle ja sitä kautta takaisin Finnairin siiville. Tämän määräaikaisen työsuhteen jälkeen paluu omaan työsuhteeseen on mahdollista. Finnairin lentävästä henkilökunnasta eli lentäjistä ja matkustamopalvelutyöntekijöistä valtaosa on edelleen lomautettuna. Kysyntä on elpymässä ja Finnair jatkaa vähittäisin askelein lentomiehistöiden paluukoulutuksia. Finnairin kassa on vakaa – varauskirjan tilanne osoittaa positiiviseen suuntaan
Finnair on lähiaikoina kuitenkin aiempaa pienempi yritys, sillä alan toipuminen vaikuttaa olevan hidasta. Manner arvioi kapasiteetin palaavaan pandemiaa edeltävälle tasolla aikaisintaan vuonna 2023. Valtaosa Finnairin normaaliaikoina kuljettamista matkustajavirroista tulee Japanista, Kiinasta sekä Etelä-Koreasta. Aasian avautuessa Finnair on todennäköisesti valmis ottamaan osansa, joka lopulta näyttää toipumisen tahdin. Kesäkuussa 2021 Finnairin matkustajatuotot ylittivät pandemian ajan liikenteessä ensimmäistä kertaa lentorahdin tuotot. Finnair arvioikin kuukausitason operatiivisen kassavirran kääntyvän positiiviseksi vuoden 2021 loppuun mennessä.
Finnairin kassa on edelleen vahva yhtiön onnistuneiden rahoitustoimien ansiosta. Toisen vuosineljänneksen aikana Finnair uudelleenrahoitti 400 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan ja kassavarat olivat kvartaalin päättyessä 834 miljoonaa euroa. Sen lisäksi Finnairilla on 575 miljoonaa euroa käyttämättömiä luottolimiittejä. Mannerin totesikin Finnairin kassa-aseman olevan edelleen vahva ja 1,4 miljardin euron varojen olevan rauhoittava luku, joka antaa vakautta pitkittyneen kriisin keskellä.
Finnair otti Q2-tulosjulkistuksen yhteydessä merkittävän askeleen kohti normaaliaikoja, kun tilaisuutta oli mahdollista seurata webcastin lisäksi myös paikan päällä yhtiön pääkonttorilla. MH Päivitys 16.7. kello 09.58: Korjattu Finnairin medialle jakamat väärät päivämäärätiedot loungen ja priority-turvan avaamisen osalta. Lue myös:
|
|||




