Finnair kuljetti kesäkuussa 55 200 matkustajaa eli 96,0 % vähemmän kuin vuoden 2019 vastaavalla jaksolla, mutta 107,2 % enemmän kuin toukokuussa 2020. Toukokuussa Finnairilla päivittäin oli keskimäärin hieman alle 900 matkustajaa, kun kesäkuussa matkustajia oli päivittäin keskimäärin reilut 1800. Matkaa pandemiaa edeltävälle tasolla on vielä paljon, sillä normaalisti Finnairilla on kuukausittain noin 12 000 lentoa ja päivittäisiä matkustajia oli 40000-50000. Suomalaisyhtiön kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna laski kesäkuussa 96,9 % vertailukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) laski 98,4 %. Matkustajakäyttöaste Finnairin lennoilla laski 42,4 prosenttiyksikköä 43,8 %:iin. Kotimaanlentojen osalta käyttöaste oli kuitenkin merkittävästi korkeampi eli 67,1 prosenttia. Finnair lensi kesäkuussa Helsingistä, Rovaniemelle, Ouluun, Kuopioon ja Maarianhaminaan. Viikkovuorojen määrä on merkittävästi pienempi kuin normaaliaikana. Käytössä on osin myös pienempiä lentokoneita. COVID-19-pandemiasta aiheutuneet huomattavat kapasiteettivähennykset heikensivät yhä kaikkia matkustajaliitännäisiä liikennelukuja merkittävästi, mikä näkyi erityisesti Aasian ja Pohjois-Amerikan osalta, koska Aasiaan ei lennetty yhtään reittiliikennettä kesäkuussa ja Pohjois-Amerikkaankin lennettiin vain yksi reittilento. Siinä oli kyse NHL-pelaajien kotiutuslennosta Helsingistä New Yorkiin. Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) laski 100,0 % vertailukaudesta. Pohjois-Amerikan kapasiteetti laski 99,5 %. Euroopan-liikenteen tarjonta laski 93,1 % ja kotimaanliikenteen kapasiteetti laski 88,7 %. Myydyt henkilökilometrit laskivat 100,0 % Aasian- ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä, 96,7 % Euroopan-liikenteessä ja 89,4 % kotimaanliikenteessä. Pohjois-Amerikan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 8,1 %, Euroopan-liikenteen 41,9 % ja kotimaanliikenteen 67,1 %. Aasian osalta matkustajakäyttöastetta ei ollut, koska sinne ei lennetty matkustajalentoja kesäkuussa. Matkustajamäärät laskivat Aasian- ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 100,0 %, Euroopan-liikenteessä 95,7 % ja kotimaanliikenteessä 91,0 %. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit laskivat kesäkuussa 99,4 % vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit laskivat 99,4 %. Molempien lukujen lasku johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen. Tarjotut rahtitonnikilometrit laskivat kuitenkin 79,2 % ja myydyt rahtitonnikilometrit 70,2 %, sillä ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian välillä. Finnair lensi kesäkuussa 215 yhdensuuntaista lentoa, joissa kuljetettiin ainoastaan rahtia. Vielä toukokuussa yhdensuuntaisia rahtilentoja oli 263 eli laskua oli siltä osin 18,3%. Lentoliikenteen kasvaessa ympäri maailmaa on tarjolla entistä enemmän rahtiyhteyksiä, joka puolestaan laskenee hintoja. Finnairin kokonaisrahti- ja postitonnit laskivat 7,3 % toukokuusta 2020, koska rahdin tarjonta lisääntyi markkinoilla. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli edelleen selvästi vuoden 2019 vertailukautta korkeampi. Finnairin lennoista 96,6 % (76,8 %) saapui toukokuussa aikataulussa.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet kesäkuu 2020
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia ** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||