Finnairin suosio työnantajana romahti

Finnair_tailsGoogle on noussut vetovoimaisimmaksi työnantajaksi korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Viime vuonna ykkössijaa piti valtio. Seuraavaksi suosituimmat työnantajat ovat järjestyksessä valtio, Rovio ja Kone. Finnairin suosio työnantajana romahti T-Median Työnantajakuva 2013 -tutkimuksessa.


Suosituimmat työnantajat korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa olivat Google 36%, valtio 35% ja Rovio Entertainment 30 %. Korkeakoulutetut työssä olevat listasivat kärkeen valtion 34 %,  Koneen 34% ja Googlen 30.

Parasta ilmapiiri korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa tarjosivat Rovio Entertainment 54%, Google 39% ja Fazer 32%. Kiinnostavimpia työtehtäviä puolestaan tarjosivat Rovio Entertainment 57%,  Google 54% ja Vaisala 52%

Tutkimuksen mukaan työilmapiiri on erityisen tärkeä kriteeri työntekijöille ja työnantajan hyvä maine oli listattuna 73 prosentissa vastauksissa kaikissa vastaajaryhmissä. Työntekijät kaipaavat keskustelevaa ilmapiiriä johdon tuloshakuisuuden sijaan.

Työpaikan työilmapiiri on kolmen tärkeimmän työpaikan valintakriteerin joukossa kaikissa vastaajaryhmissä. Kun vastaajilta kysytään hyvän työilmapiirin ominaisuuksia, tärkeimmäksi nousee kannustavuus, jonka valitsee kolmen tärkeimmän ilmapiirin ominaisuuden joukkoon 67 % naisista ja 54 % miehistä. Toiseksi tärkein hyvän ilmapiirin ominaisuus on avoimuus ja kolmanneksi tärkein rentous.

Finnair romahti sijalle 12

Finnair päätyi vuoden 2013 vertailussa 9 prosentin laskuun korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa ja yhtiön sijoitus romahti edellisvuoden kolmannelta sijalta kahdenneksitoista.

"Finnair on ollut toistuvasti otsikoissa johdon bonusten ja asuntokauppojen sekä erilaisten säästötoimenpiteiden takia, tämä on laskenut Finnairin vetovoimaa työnantajana", sanoo T-Median liiketoimintajohtaja Päivi Salminen-Kultanen.

"En uskaltaisi hakea Finskille nykytilantessa, kun uutisointi ja Finskillä töissä olevien tuttujen kokemukset on mitä on”, kommentoi tutkimusraportissa  korkeasti koulutettu työssä oleva naishenkilö.

Vuosittainen tutkimus

T-Media Oy toteutti tutkimuksen tiedonkeruun sähköisellä kyselylomakkeella 28.1.-8.4.2013. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ammattiin opiskelevat ja korkeakouluopiskelijat sekä työssä olevat korkeakoulutetut ja ammattitutkinnon suorittaneet. Vastaajia oli yhteensä 24 495.

Tutkimuksessa mitattiin 105 työnantajan ja 33 toimialan kiinnostavuutta sekä kartoitettiin suomalaisten työelämään liittyviä toiveita ja odotuksia. Tutkimuksen koko otosta käsittelevien tulosten tilastollinen virhemarginaali on ± 0,6 %-yksikköä.

T-Media Oy on työnantajakuvaan ja maineeseen erikoistunut tutkimus- ja viestintäyhtiö.

T-Median raportti