Haasteista huolimatta Finnmatkat on tehnyt erinomaisen puolivuotistuloksen. Lokakuun alusta maaliskuun loppuun ulottuneella puolivuotistilikaudella liikevoitto oli 12,7 miljoonaa euroa (11,9 miljoonaa euroa), mikä on yhtiön kaikkien aikojen paras puolivuotistulos. Yhtiön liikevaihto oli 132,4 miljoonaa euroa (110 miljoonaa euroa) ja voittomarginaali 9,6 % (10,8%). – Olemme ottaneet markkinaosuuksia ja asiakasmäärämme on lisääntynyt 24 prosenttia edellistalveen verrattuna, sanoo Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin. – Investoinnit omiin, ainutlaatuisiin hotellituotteisiin ja nettikaupan kehittämiseen tuottavat nyt tulosta. Lisäksi kustannustehokkaat ja asiakasystävälliset lentoratkaisumme mahdollistavat volyymin ja voiton kasvun, kertoo Martin. Hän arvioi, että Pohjois-Afrikan levottomuuksista aiheutui yhtiölle noin 900 000 euron tappiot, joka näkyy voittomarginaalin pienenemisenä. – Reagoimme nopeasti ja onnistuimme löytämään asiakkaillemme hyviä vaihtoehtoisia lomakohteita, joten tulosvaikutus jäi pelättyä pienemmäksi. Myös Finnmatkojen pohjoismainen emoyhtiö TUI Nordic* teki ennätyksellisen puolivuotistuloksen 41,5 miljoonaa euroa (27,1 miljoonaa euroa). Liikevaihto nousi 594 miljoonaan euroon (446 miljoonaa euroa). Sekä tuloskasvu, 36 prosenttia, että voittomarginaali, 7 prosenttia, ovat pohjoismaisesti alan vahvimmat. Ensimmäistä kertaa pohjoismaisella tasolla yhtiö ylitti puolivuotistuloksellaan myös kilpailijansa Thomas Cookin. –Tuleva kesäkin näyttää hyvältä, matkoja on myyty noin 10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kesän suosituimpia lomakohteita ovat Rodos, Kreeta, Alanya, Kypros ja Mallorca. * TUI Nordicin tuloksessa ovat mukana Finnmatkat, Fritidsresor, Star Tour, TUIfly Nordic, TEMA, Nazar, WonderCruises ja Nordotel.
|
|||