Germanwingsin Airbus A320 -matkustajakone (D-AIPX, kuvassa) on syöksynyt maahan Etelä-Ranskassa noin 100 kilometriä luoteeseen Nizzasta. Kone oli matkalla Barcelonasta Düsseldorfiin lennolla 4U9525. Lufthansa vahvisti koneen joutuneen onnettomuuteen. Koneessa oli 144 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Kaikkien uskotaan menehtyneen onnettomudessa. Ulkoministeriö selvittää oliko koneessa suomalaisia. Onnettomuuspaikka sijaitsee Ranskan Alpeilla Prads-Haute-Bléoneassa noin 2000 metrin korkeudessa. Vuoristoista maastoa kuvaillaan vaikeakulkuiseksi. Etsintä- ja pelastustyöt ovat käynnissä. Alueella toimii useita helikoptereita. Airbus on maahan törmäyksen jälkeen hajonnut täysin vuoren rinteille. Uusimpien tietojen mukaan toinen koneen lennontallentimista on jo löydetty. Ilmeisesti kyseessä on ohjaamon ääninauhuri, mutta tiedot asiasta vaihtelevat. Alunperin kerrottiin, että kone olisi lähettänyt hätäkutsun kello 10.47 paikallista aikaa. Uusimman tiedon mukaan se ei olisikaan tullut koneesta, vaan lennonjohto olisi julistanut hätätilan menetettyään tutka- ja radioyhteyden koneeseen. Kone lähti lennolle Barcelonan El Prat -lentoaseman kiitotieltä 07R kello 9.01 UTC. Airbus nousi Barcelonasta reittikorkeuteen 38 000 jalkaan. Sitten Airbus alkoi vähentää korkeutta tasaisesti. Kahdeksan seuraavan minuutin aikana se laskeutui 5000 jalkaan ennen katoamistaan tutkista Ranskan Alpeilla (grafiikka oikealla, linkki alla). Miehistö ei pyytänyt lennonjohdolta lupaa korkeuden pudottamiseen. D-AIPX (MSN 147) on toimitettu emoyhtiö Lufthansalle vuonna 1991. Se on kerännyt noin 58 300 tuntia 46 700:lla lennolla. Koneessa oli CFM 56-5A1 -moottorit. Lufthansa vahvistaa tytäryhtiönsä Germanwingsin lennon 4U9525 joutuneen onnettomuuteen. Yhtiö ei vielä tiedä asiasta tarkemmin. Omaisille on avattu numero, johon voi soittaa. "Tämä on erityisen musta päivä koko Lufthansalle. Syvimmät osanottomme onnettomuudessa mukana olleille matkustajille, miehistön jäsenille, perheille ja ystäville. Toivomme löytävämme eloonjääneitä", pahoitteli Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr pian onnettomuuden jälkeen. Germanwings ja Lufthansa muuttivat onnettomuuden jälkeen värinsä Twitterissä musta-harmaiksi. Airbus lähettää ryhmän teknisiä asiantuntijoita auttamaan tutkinnassa ICAOn Annex 13 -sopimuksen mukaisesti avustamaan tutkintaa suorittavaa Ranskan BEA-onnettomuustutkintaviranomaista kaikin tavoin. Ensimmäinen Fly-by-Wire -ohjausjärjestelmällä varustettu Airbus A320 -kone tuli lentoyhtiökäyttöön maaliskuussa 1988. A318, 319, 320 ja 321 -koneita on rakennettu jo 6200 kappaletta ja tuotanto jatkuu. Koko laivasto on kerännyt noin 150 miljoonaa lentotuntia yli 85 miljoonalla lennolla. La Provencen twiitissä on kuva turmapaikalta. FlightRadar24.com tallenne Päivittynyt 16.00: lisätty tieto siitä, että hätäkutsua ei ilmeisesti lähetetty. Päivittynyt 20.05: lisätty tieto toisen mustan laatikon löytymisestä.
|
|||