Ranskan onnettomuustutkintaviranomainen BEA (Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses) julkisti Germanwingsin lennon 4U9525 -turman loppuraportin 13. maaliskuuta. Lennon perämies lukittautui ohjaamoon ja asetti koneen laskevalle lentoradalle kohti vuoria. Lähes vuosi sitten 24. maaliskuuta tapahtuneessa turmassa menehtyi 150 ihmistä.
Loppuraportti vahvistaa jo aiemmin julkaistut tiedot, joiden mukaan perämies tuhosi koneen tahalliseti. Loppuraportissa käydään yksityiskohtaisesti läpi lennon perämiehen terveydentilaa sekä tietojen kulkeutumisen ongelmia terveysviranomaisilta, ilmailuviranomaisille ja lentoyhtiölle. Perämiehelle oli suositeltu psykiatrisen avun hakemista vain kaksi viikkoa ennen turmalentoa. Tutkijoiden mukaan turman taustalla saattoi olla perämiehen pelko lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen menettämisestä sekä mahdolliset taloudelliset vaikutukset puutteellisen lupakirjavakuutuksen takia. Saksalaiset määräykset eivät myöskään huomioi tapauksia, joissa yleinen turvallisuus menisi yksilönsuojan edelle. Lentotietojen tallentimen (SSFDR, Solid State Flight Data Recorder, kuvassa yllä) mukaan Germanwingsin lennon 4U9525 perämies ohjasi Airbus A320-211 -koneen (D-AIPX) tahallaan päin vuorta Ranskan Merialpeilla. Koneen noustua reittikorkeuteen 38 000 jalkaa kapteeni poistui WC-käynnille ja perämies jäi yksin ohjaamoon. BEA:n mukaan tallentimen tiedoista käy ilmi, että automaattiohjauksen Flight Control Unitin ALT-selector -korkeusvalitsimella tavoitekorkeus asetettiin 100 jalkaan. Airbus aloitti jyrkkän liu'un. Koneen nopeutta lisättiin nopeusvalitsimesta useita kertoja korkeuden vähenemisen aikana. Kaikki 150 koneessa ollutta menehtyivät törmäyksessä, jossa Airbus hajosi vuorenrinteelle pieniksi kappaleiksi. BEA:n loppuraportissa annetaan yksitoista turvallisuussuositusta. Niitä annettiin mm. Saksan ilmailuviranomaiselle ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lle, maailman terveysjärjestö WHO:lle ja kansainväliselle ilmakuljetusliitto IATA:lle. Erityistä huomioita kiinnitettiin lentäjän terveydentilaa koskeviin tietoihin. Suositusten mukaan yksilönsuojaa tulisia lentäjien kohdalla laskea psykologisten ongelmien osalta. BEA huomioi myös ohjaamon turvaoven lukitukseen ja käytäntöihin liittyviä ongelmia. Turman jälkeen perusteettiin myös EU-komission vetämä "Taskforce on measures following Germanwings accident" -työryhmä, joka antoi jo aiemmin omassa selvityksessään kuusi suositusta lentoturvallisuuden parantamiseksi. Suositusten implementointi aloitettiin lokakuussa 2010. Ne ovat samansuuntaisia mutta jopa pidemmälle meneviä, kuin BEA:n omassa loppuraportissaan antamat suositukset. EU:n työryhmässä oli mukana myös suomalaisasiantuntijoita (linkit tämän uutisen lopussa). Suorana lähetetty video ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla tallenteena. BEA kertoi iltapäivällä Lentoposti.fi:lle, että taltiointi tiedotustilaisuudesta on tulossa myöhemmin julkiseksi. BEA lähettää julkistamistilaisuudesta suoran lähetyksen Youtube-palvelussa Jos video ei näy voit katsoa lähetystä seuraavan linkin kautta: https://www.youtube.com/watch?v=YIJTtKNRd5w&feature=youtu.be BEA loppuraportti Germanwings 4U9525 -lentoturmasta (PDF-tiedosto) Lue myös:
|
|||