Ranskan onnettomuustutkinnasta vastaava BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses) on julkistanut tietoja juuri löydetyn lennontallentimen sisällöstä. Uudet tiedot tuovat lisää varmuutta epäilyihin, joiden mukaan kone tuhottiin tarkoituksella. Lentotietojen tallentimen (SSFDR, Solid State Flight Data Recorder, kuvassa alla) mukaan Germanwingsin lennon 4U9525 perämies ohjasi koneen tahallaan päin vuorta Ranskan Merialpeilla. Koneen noustua reittikorkeuteen 38 000 jalkaa kapteeni poistui WC-käynnille ja perämies jäi yksin ohjaamoon. BEA:n mukaan tallentimen tiedoista käy ilmi, että automaattiohjauksen Flight Control Unitin ALT-selector -korkeusvalitsimella tavoitekorkeus asetettiin 100 jalkaan. Airbus aloitti jyrkkän liu'un. Koneen nopeutta lisättiin nopeusvalitsimesta useita kertoja korkeuden vähenemisen aikana. Kaikki 150 koneessa ollutta menehtyivät törmäyksessä, jossa Airbus hajosi vuorenrinteelle pieniksi kappaleiksi. Tapauksen tutkinta on kesken. Lue myös:
|
|||