Piikajärven purjekoneonnettomuuden välitön syy oli koneen hallinnan menetys hinauksen alkuvaiheessa, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen alustava raportti. Heinäkuisesssa turmassa menehtyi purjelentokoneen ohjaaja. Tapauksesta ei aloiteta varsinaista tutkintaa. Piikajärven lentopaikalla tapahtui perjantaina 11. heinäkuuta 2014 purjelentokoneen onnettomuus. Ohjaaja lähti harjoituslennolle yksipaikkaisella SZD-51-1 Junior -tyyppisellä purjelentokoneella lentokonehinauksessa. Hinaus alkoi normaalisti mutta hinausyhdistelmän ollessa muutaman metrin korkeudessa purjelentokone yllättäen painui alas, osui voimakkaasti kiitotiehen päätyen laukkaliikkeeseen. Kone pomppasi ilmaan noin 10 metrin korkeuteen ja syöksyi 30–40 asteen kulmassa maahan. Ambulanssi saapui paikalle noin 20 minuutissa hälytyksestä ja hoitohenkilöstö aloitti elvytystoimet. Ohjaaja kuitenkin menehtyi tapahtumapaikalla. Myötävaikuttavina tekijöinä olivat vaativan tilanteen luoma paine, joka vaikutti ohjaajan suorituskykyyn. Kyseessä oli ohjaajan kolmas lento kyseisellä konetyypillä. Harjoituslennolla menehtyneen nuoren ohjaajaoppilaan lentokokemus oli 23 tuntia. OTKES on päättänyt, että tämän tapauksen erityispiirteet eivät edellytä varsinaisen tutkinnan käynnistämistä, vaan raportti alustavasta tutkinnasta on riittävä saatavan turvallisuushyödyn kannalta. Onnettomuustutkintakeskus teki kaksi huomiota turvallisuuden parantamiseksi. Yksinlennolle lähdettäessä opettajan olisi hyvä olla valvomassa suoritusta lähtöpaikalla ilmailuradio käyttövalmiina. Näin hän voi välittömästi antaa ohjeita ongelmatilanteissa. Lisäksi perehdyttämiskoulutuksen antajan tulee aina varmistaa, että lentoonlähtötarkastus mukaan lukien jarrujen lukitus tulee tehtyä oikein ennen lentoa. Onnettomuustutkintakeskuksen alustava raportti L2014-E1 (PDF-tiedosto)
|
|||