(Päivittynyt 20.9. klo 14.07) Pääministeri Petteri Orpon hallitus on ensimmäisessä budjettiriihessään päättänyt ratkaisusta, joka turvaa ns. maakuntalentojen jatkumisen kevääseen 2026 saakka. Nyt voimassa olevalla sopimuskaudella kyseisiä ostoliikennereittejä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen lentää Finnair. Hallitus päätti budjettiriihessä turvata maakuntalentojen jatkumisen ostopalveluliikenteellä määräajaksi kevääseen 2026 asti. Lentoliikenteen ostoon varataan 38 miljoonaa euroa. Nykyisen sopimuksen mukaan ostoliikennettä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen lentää 28. huhtikuuta 2024 saakka Finnairin osaomistusyhtiö Norra tai Danish Air Transport (DAT). Finnair on jo aiemmin ilmoittanut ettei se ole kiinnostunut operoimaan kohteisiin markkinaehtoisesti. Keskiviikkona 20. syyskuuta asiasta kerrottiin hieman tarkemmin. Talousarviossa jatketaan siis Helsingin ja viiden maakuntakentän välistä lentoliikennettä valtion ostoliikenteenä. Kemi-Tornion, Kokkola-Pietarsaaren, Kajaanin, Jyväskylän ja Joensuun lentoasemille suuntautuvaa liikennettä ostetaan vuoden 2026 maaliskuuhun asti. Lisäksi valtio varaa rahoituksen Savonlinnan mallin mukaiseen lentoliikenteen järjestämiseen Porille vuodeksi 2025 mahdollisen uuden kilpailutuksen yhteydessä. Tämä lyhyt sopimuskausi päättäisi kaikkien nykyisten ostoliikennereittien sopimukset samoihin aikoihin. Porin osalta annetaan siis hieman joustoa tulevaisuuden uusiin ratkaisuihin. Näillä toimilla saadaan varmistettua ettei mihinkään lentoreittiin tule katkoa. ”Sopimusten joustamisella siirrytään vaiheittain siihen, että kaikilla olisi jatkossa sama tukiprosentti. Käyttöön tulee ns. Savonlinnan-malli, jossa valtio maksaa 50 prosenttia kustannuksista ja alueelliset toimijat toisen 50 prosenttia”, kertoi liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne Lentoposti.fi:lle. Tähän lentoliikenneostojen kokonaisuuteen varataan 38 miljoonaa euroa. Savonlinnan lentoliikenteen rahoitus jatkuu julkisen talouden suunnitelman mukaisesti. "Maakuntalennot jatkuvat katkeamatta ja voimme rauhassa valmistella vuodelle 2026 kaikkia kaupunkeja yhdenvertaisesti kohtelevan sisäisen lentoliikenteen sopimusmallin ja kehittää lentoja markkinaehtoisempaan suuntaan", sanoi ministeri Lulu Ranne. ”Etenemme maakuntalennoissa kohti markkinaehtoisuutta. 100-prosenttinen tuki ei jatku ja kaikki siirtyvät samanlaisen järjestelmän piiriin vuonna 2026. Kyseessä on lopulta poliittinen päätös minkälainen sopimusratkaisu on”, täsmensi ministeri Ranne tulevia ratkaisuja Lentoposti:lle. Liikenne ja viestintäministeriö, julkisti syyskuussa 2023 laskelmat, joiden mukaan lennot Helsingin ja viiden maakuntakentän Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren välillä maksaisivat valtiolle jopa 65 miljoonaa euroa 42 kuukauden aikana vuosina 2024-2027. LVM:n laskelmat perustuivat siihen, että Kemi-Tornio - Kokkola-Pietarsaari -lennoilla olisi 15 viikkovuoroa ja muihin kohteisiin olisi 10 viikkovuoroa. Vaihtoehtona esitettiin malli, jossa valtio maksaisi 50 prosenttia kustannuksista tai järjestäisi liityntäyhteydet läheisille markkinaehtoisille lentoasemille. Valtion antaman tuen tavoitteena oli alun perin mahdollistaa paluu markkinaehtoiseen reittilentoliikenteeseen vuoden 2022 alusta alkaen. Yhteyksien tukemista on kuitenkin jouduttu jatkamaan erillisillä päätöksillä. LVM:n raportin mukaan osa reiteistä voisi jo nykyisin toimia markkinaehtoisesti. Päivitys 20.9. kello 10.40: Lisätty tieto lentojen ostosta maaliskuuhun 2026 saakka sekä varauksesta Porin lentoihin ja ministeri Ranteen kommentti tulevasta. Lue myös:
|
|||