Helsinki-Vantaalla mitataan turvatarkastuksen jonotusaikaa bluetoothilla

Helsinki-Vantaalla mitataan turvatarkastuksen jonotusaikaa bluetoothilla

Helsinki-Vantaan lentoasemalla otetaan käyttöön uusi jonotusajan mittausmenetelmä. Matkustajat näkevät elokuusta lähtien monitoreista, kuinka kauan turvatarkastukseen pääsyä joutuu odottamaan.

- Menetelmä on nyt testausvaiheessa, mutta ensi kuun lopulla keskimääräinen jonotusaika voidaan esittää matkustajille turvatarkastuksen monitoritauluilla, sanoo Finavian matkustajapalveluista vastaava apulaisjohtaja Pirjo Lähteelä.

Lähteelän mukaan menetelmä antaa toisaalta tietoa turvatarkastuksen kehittämiseksi ja toisaalta se parantaa Helsinki-Vantaan asiakaspalvelua.

Tarkoituksena on, että myöhemmin näyttötauluilla esitetään kerralla kaikkien turvapisteiden jonotusajat. Näin esimerkiksi kiireinen matkustaja pystyy arvioimaan, kannattaako hänen vaihtaa toiseen turvapisteeseen.

Mittausmenetelmä perustuu bluetooth-teknologiaan. Turvatarkastuspisteiden lähelle on asennettu antureita, jotka poimivat matkustajien matkapuhelimista bluetooth-signaalin. Kun asiakas on mennyt turvatarkastuksen läpi, järjestelmä laskee anturien rekisteröimien aikaleimojen perusteella jonotukseen ja asiakaspalveluun kuluneen ajan.

Tällä hetkellä bluetooth on aktivoituna matkapuhelimessa esimerkiksi korvakuulokkeen käytön vuoksi. Finavia on toukokuusta lähtien kerännyt jonotustietoja testatakseen niiden luotettavuutta. Lähteelä kannustaa matkustajia pitämään bluetoothin päällä, jotta antureihin saadaan riittävästi tietoa ja keskimääräinen jonotusaika pystytään esittämään.

Bluetoothia käyttävien asiakkaiden yksityisyys säilyy täysin. Anturien kautta näkyy vain valmistajan laitteelle antama bluetooth-osoite. Siitä ei pysty päättelemään asiakkaan puhelinnumeroa tai hänen bluetooth-laitteelleen antamaa nimeä.

Vastaava mittausmenetelmä on käytössä jo muun muassa Kööpenhaminan, Oslon ja Lontoon Heathrown kentillä.

Jonotusajan esittäminen on osa hanketta, jolla Finavia pyrkii kehittämään turvatarkastuksen sujuvuutta ja asiakaspalvelua. Keväällä jonotusaikaa saatiin merkittävästi lyhennettyä muuttamalla jonotuksen hallintaa. Heinäkuun alussa avattu erityisryhmien oma turvatarkastuslinja parantaa muun muassa lapsiperheiden asiakaspalvelua.