Helsinki-Vantaalle kahdeksan uutta laajarunkokoneiden matkustajasiltaa

HEL_jatkolennotVuoden alussa käynnistetty suunnittelu Helsinki-Vantaan vaihtoliikenteen kapasiteetin kasvattamiseksi tuo laajenevien yleisötilojen ohessa lentoasemalle myös uusia matkustajasiltoja. Kentän pääoperaattori Finnair on kasvattamassa kaukoliikenteen laivastoaan uusilla Airbus A350 XWB -koneilla.

Helsinki-Vantaan nykyistä terminaalia on tarkoitus laajentaa noin 80 000 neliömetrillä. Näillä näkymin työt käynnistyisivät vuonna 2016.

Laajennusosia on mahdollisesti tulossa kaksi: toinen eteläsuuntaan ja toinen länsisuuntaan. Molemmat tulisivat nykyisen Terminaali 2:n kaukolentoalueen jatkeeksi.

HEL_terminaali_laajennus_1Matkustajatilojen lisäksi lentokonepaikkojen määrää suunnitellaan lisättävän kahdeksalla uudella laajarunkokoneille soveltuvalla matkustajasillalla. Laajennuksen jälkeen Helsinki-Vantaalla on käytössä 16 tällaista siltapaikkaa.

Nykyiset kaukoliikennekoneiden käytössä olevat kahdeksan Non-Schengen-alueen matkustajasiltaa ovat käyneet riittämättömiksi, koska Finnairin Aasian liikenteen suunniteltu kasvu tuo Helsinki-Vantaalle lisää koneita ja lentoja.

Helsinki_Airport_2020_aerial_view_terminal_designLisäksi myös JAL:n operaatiot kuormittavat osaltaan Non-Schengen -terminaalissa olevia portteja. Jo nyt on tilanteita, jossa kentällä on yhtä aikaa 13 laajarunkoa, joista viisi on pysäköity ulkopaikoille.

Kesällä terminaalin ja koneen väliset bussikuljetukset eivät ole suuri ongelma, mutta talvella lumimyräkässä tilanne on toinen. Tämä ei varmaankaan ole lisännyt Helsinki-Vantaan houkuttelevuutta vaihtolentoasemana. 

Lue myös: