Helsinki-Vantaan asematason laajennus etenee - lentokonehalleille purkutuomio

Finavia_HK_kehitys_hallit_2Helsinki-Vantaan lentoasema valmistautuu kasvuun ja vastaanottamaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuoteen 2020 mennessä. Finavia käynnistää syksyllä suuren mullistuksen asematasolla varautuen kasvavaan liikenteeseen ja entistä suurempiin koneisiin. Useita rakennuksia puretaan uudistusten tieltä.

Finnair Oyj on saanut purkuluvan useilla rakennukselle Helsinki-Vantaan alueella. Finavia on aiemmin ilmoittanut purkavansa alueellaan sijaitsevan vesitornin ja lämpövoimalan. Niiden osalta työt saadaan päätökseen loppuvuoden aikana.

Finavia_HK_kehitys_kaarihalli_1Nyt purkutuomion ovat saaneet myös neljä lentokonehallia ns. Finnairin tekniikan alueelta. Purettavien rakennusten joukossa on myös vanha kaarihalli LEKO 1, joka on yksi Helsinki-Vantaan vanhimpia rakennuksia.

Muita purettavia lentokonehalleja ovat hallit LEKO 2 ja LEKO 3 sekä niiden välissä sijaitsevat tilat joissa on toiminut mm. pyörä- ja jarrukorjaamo. Myös ns. ”kymppihalli” eli LEKO 6 puretaan mutta ilmeisesti myöhemmin vasta vuonna 2018.

Vantaan rakennusvalvonnalta kesäkuussa 2014 saatu päätös on jo lainvoimainen. Päätös koskee myös edellämainittujen tilojen lisärakennuksia. Finnairin tekniikan alueen hallien maapohjan omistaa Finavia. Finnair on ulkoistanut tekniiikan toimintoja ulkomaille joten hallikapasiteetti on samalla jäänyt ylimääräiseksi.

Kyseessä on vaativa purkutyö, joka tehdään ilma-alusliikenteen välittömässä läheisyydessä. Lämpövoimalan, vesitornin ja muiden rakennelmien läheisyydestä louhitaan n. 160.000 kuutiota kalliota. Näiden haasteiden lisäksi työhön sisältyy haitta-ainepurkuja vanhasta rakennuskannasta sekä pilaantuneiden maiden kaivuuta ja kuljetusta jatkokäsittelyyn.

 

Lisää tilaa laajarunkokoneille

helsinki_airport_satellite_terminal_design_2 Terminaali- ja liikennealueiden laajennuksia valmistelevat purkutyöt käynnistyvät kuluvan vuoden elo-syyskuussa. Varsinaisten uudisrakennustöiden on suunniteltu alkavan vuonna 2016. Finavian ratkaisut ja aikataulut terminaalilaajennuksen osalta selviävät vuoden 2014 aikana.

”Suurin prioriteetti Helsinki-Vantaalla on vaihtoliikenteen kehittämisessä vuosina 2015-2020. Toinen pääkohta on terminaalin T2-laajentaminen, jonka osalta päätöksiä on odotettavissa vuosien 2015-2016 aikana”, kertoi Finavian viestintäjohtaja Lentoposti.fi:lle toukokuussa.

helsinki_airport_satellite_terminal_3Yhtenä vaihtehtona lentoasemia hallinnoivan Finavian suunnitelmissa on erillinen satelliittiterminaali, joka tarjoaisi 14 uutta matkustajasiltapaikkaa kaukoliikennekoneille.

Jo nyt on tilanteita, jossa kentällä on 13 laajarunkoa, joista viisi on pysäköity ulkopaikoille.Finnairin lisäksi Helsinki-Vantaalle operoivat kaukolentoja Japan Airlines ja American Airlines.

Toinen halvempi vaihtoehto on jatkaa nykyistä terminaalia muutamalla uudella matkustajasiltapaikalla ja lisätä ulkorivin paikkoja asematasolle.

Finnairin moottorikorjaamon keväällä 2013 ostaneella yhdysvaltalaisella GA Telesiksellä on omista rakennuksistaan mahdollisesti pidempi vuokrasopimus, joka saattaa olla satelliittiterminaalin suunnitelmien tiellä vielä hetken.


Mahdollisesti myös uusi rullaustie

Finavia_HK_kehitys_taxiway_2Finavian odotetaan asematason muutosten yhteydessä rakentavan myös uuden rullaustien, joka kiertäisi ykköskiitotien (04R) kynnyksen länsipuolelta. Töitä on jo tehty Blue1:n lentokonehallin läheisyydessä. Uuden rullaustien avulla aktiivisen kiitotien ylittämistä voitaisiin vähentää ja parantaa lentoturvallisuutta entisestään rullauksissa kolmoskiitotielle (04L/22R).

Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset asematason laajentamisesta ja Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta: