Helsinki-Vantaalle vievää Kehärataa koeajettiin 12 yötä

keharata_lentoasema_3Kaksitoista yötä kestäneet koeajot Kehäradalla on saatu onnistuneesti päätökseen. Niissä testattiin muun muassa junien kiihdytys- ja jarrutusominaisuuksia tunnelissa sekä erilaisia liikenteeseen liittyviä tietojärjestelmiä. Varsinainen matkustajaliikennöinti Kehäradalla käynnistyy 1. heinäkuuta.

Koeajot Kehäradalla alkoivat maaliskuun viimeisellä viikolla sähköradan toimivuuden testaamisella. Sitä ennen radantarkastusvaunulla oli mitattu raiteen geometriset ominaisuudet. Samaten turvalaitteiden ns. JKV-koeajot (Junien kulunvalvonta) oli saatu päätökseen.

keharata_koeajo_liikennevirastoVarsinaiset Stadler FLIRT Sm5 -kaupunkijunilla (Fast Light Innovative Regional Train) tehtävät koeajot käynnistyivät lauantaina 28. maaliskuuta (kuvassa oikealla FLIRT Aviapolis-asemalla).

­"Koeajot sujuivat hyvin ja ne on nyt saatu päätökseen. Testiajoja tehtiin kaikkiaan kahtenatoista yönä kello 22:n ja 06:n välisenä aikana Kehäradan uuden osuuden pohjoisella raiteella", kuvaa Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta.

"Joka yölle oli laadittu ennalta oma koeajosuunnitelma, minkä pohjalta kunkin yön testit suoritettiin."

Koeajoissa tehtiin monipuolisesti erilaisia ajoaikavertailuja, esimerkiksi eri kuljettajien sekä lisäpainojen kanssa. Tunneliosuudella testattiin muun muassa FLIRT-junien kiihdytys- ja jarrutuskäyttäytymistä maan alla olevissa neljänkymmenen promillen laskuissa ja nousuissa.

Lisäksi testattiin paljon erilaisia tietojärjestelmiä, jotka liittyvät esimerkiksi junien paikantamiseen, kuulutusjärjestelmiin sekä lipunmyyntiin.

keharata_lentoasema_grafiikka_PES_arkkitehdit"Junissa oli mukana kaksi kuljettajaa ja yksi konduktööri sekä suoritettavista testeistä riippuen erilaista testihenkilökuntaa. Junat kulkivat avorataosuuksilla pääosin 80–120 kilometrin tuntinopeudella. Tunnelissa ajonopeus oli pääosin 80 kilometriä tunnissa, vaikkakin myös siellä testattiin 120 kilometrin tuntinopeutta," Kansonen kertoo.

Koeajojen perusteella päädyttiin siihen, että Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla (lue aiheesta tarkemmin jutun lopussa olevasta linkistä). Erityisiä nopeita junia Helsingin keskustasta lentoasemalle ei ole mahdollista sovittaa vilkkaan muun liikenteen sekaan Kehäradan itäisen osuuden muodostavalle pääradalle.

Viimeiset koeajot ajetaan erillisen ohjelman mukaan toukokuun loppupuolella. Matkustajat pääsevät Kehäradan junien kyytiin 1. heinäkuuta alkaen, kun liikennöinti uudella rataosuudella alkaa. +TT+

aviapolis3Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lento-aseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen (eteläinen paviljonki kuvassa oikealla) tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat.

Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehä-radalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.


Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: