Havaittu painauma sijaitsee kiitotie 04L:n oikeassa reunassa lähellä kiitotien lähtöpaikkaa ja rullaustieliittymää WY. "Painauma itsessään on pieni ja halkaisijaltaan noin 0,5 metriä. Korjaus edellyttää noin 10x10 metrin työaluetta", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Lentoposti.fi:lle. "Painauman syy on rakennekerroksen painuminen päällysteen alla. Todennäköinen syy on se, että mursketta on karannut louheen sekaan. Tilanne selvinnee kun rakenne avataan", jatkaa Hansson. Nyt paikattava Helsinki-Vantaan kolmas kiitotie 04L/22R otettiin käyttöön marraskuussa 2002. Se peruskorjattiin vuonna 2012. Remontin aikana Helsinki-Vantaalla on käytössä kaksi muuta kiitotietä eli 04R/22L ja 15/33. Yhden kiitotien väheneminen pudottaa kiitotiekapasiteettia, joka puolestaan johtaa lentoliikenteen sääntelyyn. Yhdessä talviolosuhteiden kanssa odotettavissa voi olla viiveitä. Lentomelua on remontin aikana havaittavissa tavallista enemmän ilta- ja yöaikaan Martinlaakson ja Myyrmäen alueella sekä Espoon puolella kiitotie 04R:n linjalla. Pohjoisen ja idän puoleisilla tuulilla lentokoneet voivat laskeutua vain kiitotielle 04R. Lännen- ja lounaanpuoleisilla tuulilla kaikki lentoonlähdöt käyttävät kiitotietä 22L, jolloin lentokoneen reitti on hieman tavallisesta poikkeava. Vaikutus lentokonemeluun on melko pieni. Päivitys 28.10 klo 10.58: Lisätty tieto painauman sijainnista ja Finavian teknisen johtajan kommentit.
|
|||