Helsinki-Vantaan laajennustöissä huomioidaan pääradan mahdollinen linjamuutos ja jopa Tallinna-tunneli

Helsinki_Airport_T2_ilmakuva_talviHelsinki-Vantaa tähtää mittavilla laajennustöillään 2020-luvun lentomatkustajamääriin. Työn suunnittelussa on jouduttu katsomaan pitkälle tulevaisuuteen ja huomioimaan mahdollisimman paljon siihen vaikuttavia asioita.

 

Lentoliikenne kasvaa vauhdilla ja Finavia odottaa saavuttavansa Helsinki-Vantaalle ennustetun 20 miljoonan vuosittaisen matkustajamäärän jo vuoden 2019-2020 vaihteessa. Suunnittelussa on menty vielä tätäkin pidemmälle.

Lentoasemalle rakentuu parhaillaan uusi etelä- ja länsisiipi. Niiden ohella on käynnistymässä ns. keskiterminaalin laajennus. Tässä vaihessa lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi.

"Suunnittelussa pyritään huomioimaan mahdollisimman hyvin erilaisia asioita niin maan päällä kuin allakin", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Tälläisiä asioita ovat mahdollinen pääradan linjamuutos, joka kulkisi tulevaisuudessa lentoasemalle. Finavian toiveissa on saada päärata suoraan lentoaseman edustalle. Se tulisi risteytymään nykyiseen kehärataan kulkien sen alapuolelta.

Valmisteilla kaksiportainen kokonais-maakuntakaava, Uusimaa-kaava 2050. Se tulee kattamaan koko Uudenmaan maakunnan alueen ja sen aikatähtäin on vuodessa 2050. Kaava kokoaa yhteen kaikki maankäytön keskeiset teemat.

Siinä on mukana mm. matkailuyhteyksien parantuminen eli Tallinna-tunneli, Venäjän yhteys,  ja lentoasema. Näin ollen mahdollinen Tallinna-tunneli tullaan huomioimaan tulevissa rakennustöissä mahdollisimman hyvin.

Maanalaisissa rakenteissa huomioidaan myös tulevaisuuden terminaalin laajentuminen kiitoteiden väliin. Tätä varten valmistellaan myös mahdollisen ns. mover-ratkaisun toteuttaminen. Sen avulla matkustaja kuljetttaisiin lentoaseman alla toiseen terminaaliin.

Lue myös: