Helsinki-Vantaan lentoaseman 60-vuotispäivä alkoi viileän pilvisenä, mutta muuttui upean aurinkoiseksi pilvipoudaksi. Ensimmäiset aamuvirkut olivat jo ennen kello seitsemää odottamassa uuden katseluterassin aukeamista. Paikka osoittautui päivän mittaan erittäin suosituksi ja sinne piti jonottaa. Juhlan kunniaksi useat lentoyhtiöt lensivät reittinsä Helsinki-Vantaalle erikoismaalatuilla koneillaan. Lufthansa toi paikalle peräti retroasuihin pukeutuneen miehistön. Tilaisuutta juhlisti myös ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18C Hornet -hävittäjä (HN-421), joka teki puoliltapäivin ylilennon kiitotien 15 suuntaisesti. Kone teki komean 360 asteen tiukan kaarron kiitotien kaakkoispäässä VIP President -terminaaliin kerääntyneiden kutsuvieraiden iloksi. Lentoasema oli kutsunut paikalle asiakkaitaan ja sidosryhmiään juhlimaan Helsinki-Vantaan 60-vuotista historiaa. Hornet laskeutui ja rullasi kutsuvierastilaisuuden maanäyttelyalueelle, jossa jo aiemmin saapunut Fouga Magister ja lentoaseman tekniseltä alueelta hinattu DC-3 Lokki odottivat. Lokki ja sen sisarkone Tiira olivat ensimmäiset Helsinki-Vantaalle laskeutuneet koneet. Seuraavana saapui kentän yläpuolelle Airveteranin DC-3 (OH-LCH). Sekin laskeutui muutaman näyttävän kaarron jälkeen 15:lle, mutta tarvitsi siitä laskukiitoon vain 04R-22L:n kaakkoispuolisen osuuden. Juhlan kunniaksi lentäneet koneet kiinnostivat luonnollisesti myös kentän henkilökuntaa. Hornetin ja DC-3:n ylilentojen lähetessä maakalustoa alkoi kummasti kerääntyä kiitotien 15 varrelle. Myös terminaalin katolla oli väkeä, mutta ei toki yhtä paljon kuin Airbus A380 -vierailun aikana. Lentoaseman juhlapäivänä useat lentoyhtiöt operoivat Vantaalle erikoismaalatuilla retro- tai logo-koneillaan. Tyylikkäin oli ilman muuta Lufthansan vanhoissa väreissä lentävä Airbus A321 (D-AIRX). Se toi mukanaan myös nostalgisiin asuihin pukeutuneen lentomiehistön. Lentoaseman avajaisia vietettiin 10. heinäkuuta Helsingin olympialaisvuonna 1952. Siten 50-luvun värityksessä oleva Lufthansan retrojet sopi paremmin kuin hyvin juhlapäivän ohjelmaan. Lentoemäntien värikkäät uniformut olivat puolestaan peräisin 50- (tummansininen), 60- (turkoosi) ja 70-luvuilta (keltainen). Toki muutkin retrokoneet olivat hienoja. Finnairin oma A319 Silver Bird (OH-LVE) luonnollisesti lensi normaaliin tapaan koko päivän reittejä kotikentältään. Lisäksi mukana oli irlantilaisen Aer Lingus -yhtiön retrokone Airbus A320 (EI-DVM) St.Coleman. Muita päivän erikoisvieraita olivat KLM:n Boeing 737-800 (PH-BXO) Skyteamin väreissä, Turkish Airlinesin Globally Yours -logokone Boeing 737-800 (TC-JHL) sekä LOT:n Move your imagination -kone Embraer 195 (SP-LNB). Alunperin myös KLM:n piti tulla retrokoneella, mutta se vaihtui logojettiin. Kuten alussa kerrottiin, aamuseitsemältä auennut TOKE-rakennuksen kuudennessa kerroksessa sijaitseva katseluterassi sai suuren suosion. Paikalla ollut vartija rajoitti sisäänpäässeiden määrän turvallisuusmääräyksien edellyttämään neljäänkymmeneen. Tämä luonnollisesti ruuhkautti terassin, johon pyrkijöitä seisoi jonottamassa portaikossa parhaimmillaan useiden kerrosten matkalla. Runsas julkisuus ja kiinnostus aiheuttivat melkoisen kävijäpiikin. Vastaisuudessa 20 henkilöä ulkoterassilla, 20 sisätiloissa on varmasti useimmiten riittävä kapasiteetti. Terassin väkimäärää pystytään seuraamaan valvontakameroiden avulla. Kyseessä on nimenomaan katseluterassi. Tiukasti kameran etsimeen rajatun, kiitotieltä nousevan tai laskevan koneen kuvaaminen edellyttää pitkän polttovälin objektiiviä (300-400 mm). Suomessa kun juhlitaan niin toki kakkukahvit pitää olla. Tämä tiedettiin Helsinki-Vantaallakin: 1 ja 2 terminaalien väliseen käytävään oli katettu useita tarjoilupöytiä. Kahvituksen päättyessä vaikutti siltä, että tarjoiltavan määrä oli arvioitu sopivasti. Pöytiin kannettiin kahden tunnin aikana 33 mansikkakakkua, joista jokainen oli mitoitettu 60 hengelle. Yhteensä kakkukahvit siis nautti noin 2000 lentomatkustajaa, kentän työntekijää sekä tiedotusvälineiden edustajaa. Pientä napinaakin järjestelyistä kuultiin. Pitkään piilossa tekniikan takapihalla lymyilleen DC-3 Lokin sijoitus juhlapäivänä VIP Presidentti -terminaalin eteen aiheutti sen, että suuri yleisö ei voinut nähdä sitä. Päivän päätteksi kone kuitenkin hinattiin kiitotien 15 päähän, jossa se on nähtävissä, tosin melko kaukaa. Yksityiskohtana voi mainita, että nykyterminaalin vanhimman osan katolla pitkään ollut valomainos HELSINKI-VANTAA on pari viikkoa sitten muuttunut virallisen markkinointinimen mukaiseksi tekstiksi HELSINKI AIRPORT. +TT+
|
|||