Historiallinen Junkers Junior tervehtii matkustajia uudesta paikasta Helsinki-Vantaalla

OHABB_newspot_1Helsinki-Vantaan terminaalissa matkustajia ilahduttava Junkers A50 Junior -urheilulentokone (OH-ABB) on sijoitettu uuteen paikkaan terminaalin T2-lähtöaulaan. Aaltopeltinen pienkone on tervehtinyt lentoaseman matkustajia vuodesta 1976 lähtien.

Huhtikuun vaihteessa legendaarisen ennätyslentäjä Väinö Bremerin koneen oli aika poistua lähtöporttialueelta lentoaseman muutostöiden tieltä. Entisen näyttelypaikan airside-puolella valtaa uusi ravintola. 

Historiallinen pienkone siirrettiin eri vaiheiden jälkeen terminaalin T2 lähtöaulaan, lähtöselvitysalueelle 240-271. Konetta pääseekin nyt ihailemaan ilman aikomusta lähteä lennolle. 

OHABB_newspot_2Väinö Bremer tuli vuonna1926 ilmavoimista pariksi vuodeksi Aeron palvelukseen lentämään Junkers koneita. Paremmin hänet tunnetaan kuitenkin ennätyslennoistaan Junkers A50 Junior  (ent D-1915, S/n: 3530) -koneella.

Bremer lensi OH-ABB:llä Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin vuonna 1932. Vuonna 1933 hän lensi koneella maapallon ympäri mutta valtamerten ylitykset tapahtuivat laivalla.

Koneen rekisteritunnus OH-ABB tulee Bremerin vaimon Astrid Bremerin nimikirjaimista ja toinen B siitä, että kyseessä oli Bremerin toinen kone.


Monivaiheinen historia

Bremerin Junkers Junior myytiin ulkomaille 1950-luvun lopulla mutta Suomen Ilmailuliitto osti sen Ruotsista takaisin kotimaahan vuonna 1967. Osto toteutettiin yhdessä Wihurin kanssa kansalaiskeräyksen avittamana. Koneesta maksettiin 50 000 markkaa. Yhä lentävää konetta käytettiin 1960-1970-lukujen vaihteessa ilmailunäyttelyissä ja lentonäytöksissä.

OH-ABB siirtyi Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin 1972, kun se tuli myyntiin SIL:n huonon taloudellisen tilanteen takia. Oli ilmeinen vaara, että kone lähtisi ulkomaille. Katsojia oli käynyt Yhdysvaltoja myöden.

Tuolloin koneen hankinnassa oli mukana silloinen Ilmailumuseosäätiö (eri kuin nykyinen Suomen Ilmailumuseosäätiö) ja hankinta rahoitettiin pääorganisaattorin Suomen lentäjäliiton edeltäjän Suomen Lentäjä Yhdistys SLY:n ottaman lainan turvin. Hankintaa oli tukemassa myös suuryrityksiä ja yksityisiä ilmailukulttuurin ystäviä. Hankintahinta oli 40 000 markkaa.

EFHK_pax_2Kunnostuksen jälkeen kone päätyi vuonna 1976 Helsingin lentoaseman terminaalin passintarkastuspisteiden ylle, jossa se oli vuoteen 1996 saakka. Lentoaseman muutosten jälkeen kone tuotiin ulkomaanterminaaliin lähtöportin 28 läheisyyteen. Konetta huollettiin vuosina 2009-2011, jonka jälkeen se vielä palasi vanhalle paikalleen lähtöportille 28 (kuvassa oikealla).

päivitys 13.30: Tarkennettu tietoja keräyksistä koneen omistajavaihdosten yhteydessä.