IAU aloitti työnseisauksen kaikilla sopimusaloillaan maanantaina 2. joulukuuta kello 14.00, jolloin kaikki työntekijät poistuivat työpaikoiltaan. Työnseisaus päättyy kello 16.15, jolloin työntekijät palaavat työpaikoilleen, ellei muuta sitä ennen ole ilmoitettu. Työnseisaus vaikuttaa Finnairin lentoliikenteeseen Helsinki-Vantaalla juuri iltapäivän ruuhkatuntien aikana. Finnair ilmoitti välittömästi työnseisauksen olevan laiton. Ilmailualan Unionin työnseisaukset on ajoitettu toteutettavaksi yhtäaikaisesti Finnair Tekniikan luottamusmiesten kuulemistilaisuuksien ajalle. Työnseisaus osuu juuri iltapäivän ruuhkantuntien ajalle Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Laajamittaisesti toteutuessaan työnseisauksella on merkittävät vaikutukset Finnairin liikenteeseen ja se aiheuttaa lentojen viivästyksiä ja peruutuksia. Finnair pitää työnseisaus tai laittomana. Vaikutuksia tulee olemaan lento viiveiden lisäksi myös lentojen ateriakuormauksiin sekä matkatavaroiden ja rahdin kuormaukseen ja purkuun. On mahdollista, että osalle operoitavista lennoista ei voida kuormata aterioita eikä matkatavaroita. ”Olemme erittäin pahoillamme, että laiton työnseisaus sotkee asiakkaidemme matkoja. Pyrimme viestimään suoraan asiakkaille, joiden lentoihin työnseisaus vaikuttaa, mutta valitettavasti myös viime hetken muutokset ovat mahdollisia. Suosittelemme asiakkaita pakkaamaan tärkeimmät tavarat, kuten lääkkeet, käsimatkatavaroihin”, sanoi Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt. Finnair huolehtii asiakkaistaan myös työnseisauksen aikana. Jos asiakkaan lento joudutaan perumaan tai hän ei työnseisauksen vuoksi ehdi jatkolennolleen huolehtii Finnair asiakkaalle uuden reitityksen ja tarvittaessa majoituksen. Työnseisausten taustalla on kiista, josta Ilmailualan Unioni (IAU) tiedotti 26. marraskuuta. Sen mukaan Finnair Technical Services harkitsisi yhtiön pääluottamusmiehen ja työosaston luottamusmiehen työsuhteiden päättämistä. Ilmoitus liittyy IAU:n mukaan työtuomioistuimelle toimittettuihin kirjallisiin todisteisiin, joilla on tarkoitus osoittaa tulevassa oikeudenkäynnissä työnantajan rikkovan työehtosopimusta. Myös Finnair kertoi 2. joulukuuta, että työnseisaus liittyy kahden Finnairin työntekijän kanssa käytävään kuulemiseen. Kuuleminen liittyy oikeudettomaan tietojen luovuttamiseen. Kaksi Finnairin työntekijää on Finnairin mukaan luovuttanut yhtiön sisäistä, luottamuksellista tietoa yhtiön ulkopuolelle. Kyseisen tiedon luovuttamiseen ei ole pyydetty Finnairilta lupaa eikä sen luovuttamisessa ole noudatettu Finnairin tietoturvaohjeita. Luovutettu tieto ei Finnairin mukaan sisällä asiakastietoja. Finnair kertoo käynnistäneensä selvityksen tapahtumien kulusta heti niiden tultua ilmi ja on tarjonnut kyseessä oleville työntekijöille mahdollisuuden tulla kuulluksi normaalin toimintatavan mukaisesti. Työntekijän kuuleminen varmistaa myös asianomaisen oikeusturvan. Lisäksi Finnair on tehnyt ilmoituksen tapahtuneesta Traficomille sekä tietosuojavaltuutetulle. ”Pidämme laitonta työnseisausta ja tuhansien asiakkaiden matkojen sotkemista täysin ylimitoitettuna ja vastuuttomana toimena, kun selvitys- ja kuulemisprosessi on vielä kesken”, totesi Schildt. Finnairin suhtautuminen epäasialliseen käytökseen, rikkeisiin ja tahallisiin väärinkäytöksiin on aina samanlainen riippumatta henkilön asemasta tai tehtävästä Finnairissa. IAU:n hallitus kokoontui kuulemistilaisuutta edeltävän viikonlopun aikana päättämään, mihin toimiin ammattiliitto asiassa ryhtyy. IAU kertoo viestineensä tyytymättömyydestä syntyneeseen tilanteeseen suoraan Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusistolle sekä omistajaohjausministeri Joakim Strandille. Ilmailualan Unionin sopimusten piirissä on yli 2 500 ilmailualan ammattilaisen työehdot. He työskentelevät lentoyhtiöille tuotettavissa maahuolintapalveluissa, tekniikassa, ateriapalveluissa ja rahdissa, lentoasemien turvatarkastuksessa sekä lennonvarmistuksen tekniikassa. Lue myös:
|
|||