Ilmailuala mukana perjantaisessa mielenilmauksessa

EFHK_Junkers(päivittynyt 14.20) Ilmailuala on mukana perjantaina 18. syyskuuta järjestettävässä mielenilmauksessa. SAK, Akava, STTK ja ammattiliitot järjestävät yhteisen mielenosoituksen Helsingin Rautatientorilla kello 11.00 alkaen. Lentoliikenteen parissa toimivat SLJY, SLSY, IAU ja AKT ovat myös mukana mielenilmauksessa. Lentäjäliitto SLL sen sijaan operoi koneita normaalisti.

Ilmailualan työntekijöitä edustavista ammattiliitoista ainakin Suomen Lennonjohtajien yhdistys SLJY, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry, Ilmailualan Unioni ja AKT osallistuvat palkansaajien mielenosoitukseen ensi perjantaina Helsingin Rautatientorilla. Mielenosoituksella on vaikutuksia lentoliikenteen kulkuun.

Suomen suurinta lentäjäryhmää eli Finnairin liikennelentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto SLL työskentelee mielenilmauksen aikaan normaalisti.

"SLL vastustaa ankarasti sopimusoikeuden rajoittamista. Sen osalta toimia hoidetaan Akavan kautta", kertoo SLL:n puheenjohtaja Sami Rolig Lentoposti.fi:lle

Mielenosoituksella puolustetaan työmarkkinajärjestöjen vapaata oikeutta sopia työ- ja virkaehtosopimuksista ja vastustetaan hallituksen yksipuolisia päätöksiä heikentää palkansaajien työehtoja.

Ammattiliitto SLSY on ilmoittanut, että sen jäsenet eivät työskentele 18. syyskuuta kello 11.00 – 13.00 välisenä aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtevillä lennoilla. Myös Ilmailualan Unionin työntekijät keskeyttävät vuoronsa samalla aikavälillä. Työntekijät pysyvät kuitenkin lentokentällä, jotta toiminta jatkuu normaalisti mielenilmauksen päätyttyä.

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY keskeyttää normaalin lennovarmistuspalvelun tarjoamisen Suomen lentokentillä kello 11-13 välisenä aikana. Tuolloin on tarjolla vain etsintä- ja pelastuspalvelua. Finavia saattaa kuitenkin tuoda lennonjohtoihin omat edustajansa normaalin liikenteen hoitamiseksi myös mielenilmauksen ajalta.

"Toimet kohdistetaan hallituksen suunnitelmiin ei työnantajaa vastaan", täsmentää SLJY:n puheenjohtaja Roy Myrberg Lentoposti.fi:lle.

Enemmistö lennoista lähtee Helsinki-Vantaalla jo ennen kello 11.00 ja iltapäivällä kello 14.00 eteenpäin. Finavia kehottaa matkustajia kuitenkin varautumaan viiveisiin. Finnair tiedotti iltapäivällä arvioivansa mielenilmauksen vaikutuksia ja lupaa kertoa lisätietoja 15. syyskuuta.

IAU:n ja AKT:n jäsenten osallistuminen mielenosoitukseen voi johtaa ongelmiin lentoasemalla mm. matkatavarankäsittelijöiden, rahtiliikenteen, lähtöselvittäjien, lennonvarmistustekniikan ja polttoainekuljetusten osalta. Edellisten lisäksi IAU:n jäseniä työskentelee myös Airpron palveluksessa mm. turvatarkastuspisteissä.

"Vaikutuksia lentoliikenteelle on vielä vaikea arvioida", muotoili IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari Lentoposti.fi:lle.

Polttoainekuljetukset ovat kuitenkin avainasemassa lentoliikenteen sujuvuuden kannalta. AKT:n mukaan lentokoneiden tankkaajat pidättäytyvät töistä perjantaina 6.00-22.00. Osittain polttoainetta voidaan kuljettaa myös koneiden tankeissa paluulennoilta ulkomailta.

AKT:n tiedotteen mukaan myös matkatoimistotyöntekijät pidättäytyvät töistä perjantaina kello 6.00-24.00. Lentoposti.fi ei useista yrityksistään huolimatta tavoittanut AKT:n Marko Piiraista kommentoimaan lentoliikenteen häiriöitä.

Finnairin matkustamohenkilökunnan osalta SLSY teki 18 miljoonan arvoisen säästösopimuksen parantaakseen työnantajan kilpailukykyä. Summa tarkoittaa SLSY:n mukaan noin 20 prosentin säästöä henkilöstökuluihin.  Kaikkia matkustamohenkilökunnan työehtoihin ja palkkaukseen sovittuja heikennyksiä ei ole ehditty vielä edes ottaa käyttöön.

SLSY kummastelee hallituksen pakottavaa lainsäädäntöä, joka heikentää työehtoja entisestään.

"Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry on tehnyt oman, kilpailukykyä parantavan ja työnantajan  kustannuksia leikkaavan  ”yhteiskuntasopimuksen” jo viime syksynä, kun se solmi mittavat säästösopimukset Finnairin ja Blue1:n kanssa.  Sopimukset sisälsivät merkittäviä heikennyksiä matkustamohenkilökunnan työ- ja lepoaikasäädöksiin sekä palkkaukseen tilanteessa, jossa mm. Finnair uhkasi toteuttaa mittaavat kaukoliikennettä sekä Euroopan liikennettä koskevat ulkoistukset ellei säästösopimukseen päästäisi. Suunnitelmana oli korvata lentojen suomalainen matkustamohenkilökunta huomattavasti halvemmalla aasialaisella henkilökunnalla", kertoo SLSY tiedotteessaan.

"Matkustamohenkilökunnan osalta hallituksen peräänkuuluttaman ”kilpailukykyloikka” on suoritettu jo moneen kertaan viime syksynä käydyissä säästöneuvotteluissa", kertoo SLSY. 

 päivitys 14.20: Lisätty Finavian ja Finnairin varatumissuunnitelmat.