Ilmailualan Unionin tukilakot uhkaavat Finnairin liikennettä 19.-20. toukokuuta. Yhtiö tarjoaa asiakkaille mahdollisuutta siirtää lentoaan toiseen ajankohtaan ja näin välttää matkustaminen mahdollisina lakkopäivinä. Finnair ei ole työehtokiistan osapuoli. Ilmailualan Unioni IAU ja Finavian tytärtyhtiö Airpro kiistelevät noudatettavista työehdoista. IAU vaatii noudattetavaksi sen neuvottelemaa yleissitovaa työehtosopimusta. Airprolla on käytössä halvempi työehtosopimus. Kiistan osapuolet pyrkivät ratkomaan pattitilannetta valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla. Kiistan sovittelua jatketaan keskiviikkona 13. toukokuuta. Tämän lisäksi osapuolet ovat sopineet tapaavansa perjantaina 15. toukokuuta. Toteutuessaan tukilakolla olisi merkittäviä vaikutuksia Finnairin lentoihin, sillä se pysäyttäisi käytännössä matkatavarapalvelut ja koneiden lähtemiseen liittyvät palvelut useiksi tunneiksi ruuhkaisimpaan aikaan kahtena päivänä ja sotkisi siten kymmenien tuhansien ihmisten matkasuunnitelmat. Tukilakko hidastaisi myös Finnairin asiakaspalvelua Helsinki-Vantaan kentällä. "Toivomme, että kiistan osapuolet pääsevät sopimukseen. Olemme pettyneitä siihen, että Finnairiin ja asiakkaisiimme kohdistuu vahingollisia toimia, vaikka kiistan kohteena oleva asia ei mitenkään liity Finnairiin emmekä ole kiistassa osapuolena", sanoo yhiön operatiivinen johtaja Ville Iho. "Jos lakko näyttää toteutuvan, joudumme perumaan suuren osan lennoistamme 19.-20.5. ja osan lennoista myös 18.5, jotta vältetään tilanne, jossa tuhannet ihmiset jäävät jumiin Helsinki-Vantaalle liikenteen seisoessa", Iho sanoo. "Pyrimme mahdollisuuksien mukaan siirtämään asiakkaita muille lennoille, mutta on selvää, että vaikutukset liikenteeseemme olisivat merkittävät." Finnair muistuttaa asiakkaitaan matkapuhelinnumeron ja muiden yhteystietojen pitämistä ajan tasalla matkavarauksissa. Yhtään lentoa ei ole peruttu lakonuhasta johtuen. Mikäli lento perutaan, yhtiö pyrkii olemaan suoraan yhteydessä niiden lentojen matkustajiin, joita poikkeustilanne koskee. Lue myös:
|
|||