Ilmailun korkean turvallisuustason säilyttäminen isossa roolissa Trafin ILMA 2016 -seminaarissa

Trafi_ilma2016_yleisoToimiva ja tehokas lentoliikenne tukee Suomen talouden kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia. Keskeisenä lähtökohtana on matkustajien tarpeiden huomioon ottaminen turvallisuusnäkökulmaa unohtamatta.  Vahvasti lentoturvallisuuden ympärille rakentuva Trafin Ilma 2016 seminaari kokosi ilmailuväen Helsingin Scandic Parkiin 9. helmikuuta.

Toista kertaa järjestettävä ja jo perinteeksi muodostunut ilmailuväen seminaari kokosi paikalle noin 200 ilmailuvaikuttajaa. Mukana oli edustajia Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailupuolelta, Liikenne- ja viestintäministeriöltä, Finavialta, Finnairilta, Suomen lentäjäliitto FPA:lta, Suomen lennonjohtaja yhdystys SLJY:ltä, Rajavartiolaitokselta, Ilmavoimilta, Patrialta ja Suomen Ilmailuopistolta.

Laaja kattaus tuo päivänmittaan ilmailuväelle tietoutta EASA:n ilmailuasetuksesta, EU:n ilmailustrategiasta, miehittämättömistä ilma-aluksista, kyberuhkasta, Finnairin A350-operaatioista, ilmailupsykologiasta ja Ilmavoimien tilanteesta nyt ja tulevaisuudessa.


Tavoitteena ilmailun sääntelyn keventäminen – korkeasta turvallisuustasosta tinkimättä

 Trafi_ilma2016_wihlman”Trafin toimintaa ohjaa visio vastuullisesta liikenteestä. Toimimme sen puolesta, että yhteiskunnassa ihmiset, tavarat ja tieto kulkevat turvallisesti, kestävästi ja sujuvasti", sanoi Trafin pääjohtaja Kari Wihlman avatessaan Trafi ILMA2016-seminaarin tänään tiistaina 9. helmikuuta Scandic Parkissa Helsingissä.

"Suorituskykyinen liikennejärjestelmä luo perustan yhteiskunnan hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle”.

 Ilmailun turvallisuustyötä tehdään entistä enemmän sekä Euroopan tasolla että maailmanlaajuisesti.  ”Ilmailun turvallisuustyön kehityskaari on nyt siinä vaiheessa, että meidän on kohennettava valmiutta kohdata odottamattomia tilanteita”, totesi ilmailujohtaja Pekka Henttu samassa tilaisuudessa.

 Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn perusasetuksen muutos on tällä hetkellä käsiteltävänä EU:n Neuvostossa. Trafi osallistuu uudistustyöhön tiiviissä yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

”Tavoitteena on varmistaa Suomen näkemysten läpimeno – eli viranomaisuuden uudistaminen ja sääntelyn keventäminen korkeasta turvallisuustasosta tinkimättä. Tämä on Suomelle tärkeä tavoite”, korosti Wihlman.


Ilmailun turvallisuustaso Suomessa hyvä

Trafi_ilma2016_henttuToimijoiden turvallisuuskulttuuri ratkaisee sen, kuinka turvallista ilmailu Suomessa on. Suomessa turvallisuustaso on pysynyt aikaisempien vuosien tapaan hyvänä, tosin yleisilmailussamme vakavien vaaratilanteiden määrä on edelleen huolestuttavan korkea.

”Turvallisuudentunteeseen ei kuitenkaan ole syytä tuudittautua. Hyvätkään tilastot eivät takaa turvallisuutta, vaan turvallisuus joudutaan joka päivä varmistamaan uudelleen”, sanoi Wihlman. 

 ”Tulevaisuuden turvallisuustyötä ajatellen on pidettävä huoli siitä, että vähintäänkin nykyinen turvallisuustaso säilyy, jos kasvuennusteet toteutuvat. Tämä vaatii toimintatapojen kehittämistä sekä toimijoilta että viranomaiselta, sillä vanhat eväät on jo syöty” totesi Henttu.

”Toimijoiden vastuu korostuu edelleen. Heidän on pystyttävä pitämään turvallisuusriskinsä alhaisina, silloin ytimessä on turvallisuusjohtaminen. Viranomaistoiminnan painopiste on arvioida toimijoiden turvallisuusjohtamisen suoriutumista.”

Lue myös: