Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti odotetusti EAD (Emergency Airworthiness Directive) -lentokelpoisuusmääräyksen, joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita. Taustalla on Lion Airin matkustajakoneella 29. lokakuuta sattunut lentoturma. Lion Airin Boeing 737 MAX 8 syöksyi kovalla nopeudella ja jyrkällä kulmalla mereen vain 13 minuuttia lentoonlähdön jälkeen Jakartan pohjoispuolella Indonesiassa. Turmassa menehtyi 189 ihmistä. Kyseessä oli ensimmäinen uudelle MAX -koneelle sattunut lento-onnettomuus. Tutkijoiden mukaan yksi koneen kolmesta kohtauskulma-anturista antoi virheellistä tietoa koneen järjestelmille. FAA julkisti EAD:n 7. marraskuuta, joka koskee kaikkiaan noin 220 toimitettua Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita. EAD on alustava korjaava toimenpide ja se tuo uusia vaatimuksia ja operatiivisia menetelmiä koneiden lentokäsikirjoihin koskien ohjaamomiestön toimintaa korkeusvakaajan trimmiä koskevissa ongelmatilanteissa. Ilmailuviranomaisen mukaan tehdyt analyysit ovat osoittaneet, että yhden kohtauskulma-anturin (AOA) antama väärä tieto voi aiheuttaa koneen korkeusvakaajalle toistuvan nokka-alas käskyn. Boeing 737-8/-9 -koneissa automaattijärjestelmä voi trimmata korkeusvakaajaa jopa 10 sekuntia kerrallaan. Se voi johtaa vaikeuksiin koneen ohjattavuuden kanssa sekä merkittävään korkeusmenetykseen ja mahdolliseen maahansyöksyyn. Uuden ohjeistuksen mukaan lentäjien tulee tälläisessä vikatilanteessa irrottaa automaattiohjaus ja ohjata konetta käsin sekä käyttää sähkötrimmiä. Mikäli automaattitrimmaus johtaa koneen nokka-alas -lentotilaan tulee kaikki korkeusvakaajan trimmikytkimet kytkeä pois. Kyseisessä vikatilanteessa ohjaajat voivat saada useita erilaisia varoituksia ja virheilmoituksia mukaanlukien virheet nopeus- ja korkeustiedoissa. Myös automaattiohjaus saattaa irrota eikä se välttämättä enää kytkeydy päälle. Koneen ohjattavuuteen tarvitaan kyseisessä vikatilanteessa normaalia enemmän voimaa kompensoimaan trimmimuutosta. Automaattitrimmin ollessa pois kytkettynä voi trimmiä käyttää manuaalisesti. Indonesian lento-onnettomuustutkijat jatkavat alueella parhaillaan DCVR-ohjaamoäänitallentimen etsimistä meren pohjasta noin 30 metrin syvyydestä. Koneen osia on pohjassa noin 250 metrin kokoisella alueella. Lue myös:
|
|||