Ilmailuviranomainen hyväksyi A320-koneiden matkustajaistuimille suunnitellut rahtikassit

CSB_1Liettualaiset matkustajakoneiden muutostöihin erikoistuneet Colibri Aero ja J&C Aero ovat saaneet ensimmäisenä ilmailuviranomaisen tyyppihyväksynnän Airbus A320 -koneiden matkustajaistuimille sallituista rahtikasseista. Ratkaisun myötä suositun A320- koneen matkustajaistuimilla voidaan kuljettaa suuri määrää rahtia esimerkiksi humanitäärisissä operaatioissa.

Euroopan ilmailuviranomainen on hyväksynyt liettualaisvalmistajien ns. Cargo Seat Bag -ratkaisun, joka mahdollistaa kolmella istuimella ja niiden alla kuljettavaksi jopa 252 rahtikiloa. Rahtikassit ovat kooltaan 76x76x147 cm per istuinrivi ja niissä voi kuljettaa jopa 75 kg per istuin, jonka lisäksi jokaisen istuimen alle voi sijoittaa 9 kg lisärahtia.

Rahtikassiratkaisu voidaan asentaan A319/A320/A321 -koneiseen vain muutamissa minuuteissa, ja sisällä voidaan kuljettaa hyvinkin erilaista rahtia. Euroopan lentoturvallisuusviraston on hyväksynyt ratkaisun ja valmistaja on saanut sille STC -tyyppihyväksynnän (Supplementary Type Certificate).

EASA on jo vuonna 2012 julkaissut listan vaatimuksista rahtikassiratkaisuille matkustajakoneissa. Niiden mukaan erityisiä vaatimuksia kohdistuu palotilanteiden havainnointiin.

Valmistajan mukaan sen ratkaisu täyttää kaikki vaatimukset evakuointia ja tulipalotilannettakin varten. Kyseessä on ensimmäinen viranomaishyväksytty rahtiratkaisu suosittuihin A320 -matkustajakoneisiin. Valmistaja toimittaa operaattoreille tarvittavat dokumentit.

Rahtikassiratkaisu voi tuoda lisätöitä lentoyhtiöille, jotka ovat koronaviruspandemian myötä menettäneet käytännössä lähes kaikki matkustajansa. Rahdin kuljetustarve sen sijaan on edelleen olemassa ja rahtikasseilla myös kapearunkoisessa matkustajakoneessa voi kuljettaa merkittävästi enemmän rahtia.