Embraerin E-Freighter eli E190F-rahtikone on saanut tyyppihyväksynnän Euroopan ilmailuviranomaiselta EASA:lta 10. helmikuuta 2025. Embraerin matkustajakoneesta rahtikoneeksi (P2F, Passenger to Freighter) muutettu E190F sai tyyppihyväksynnät Brasilian ANAC:lta ja Yhdysvaltain FAA:lta jo vuoden 2024 aikana.
E-Freighterin ensilento tehtiin huhtikuussa 2024, jonka jälkeen rahtikonetta esiteltiin Farnborough'n ilmailunäyttelyssä heinäkuussa 2024.
Kyseinen rahtikonemodifikaatio-ohjelma alkoi toukokuussa 2022. Tavoitteena on ollut luonnollisesti myös jatkaa ensimmäisen sukupolven E-jet -koneiden elinkaarta vielä noin 10-15 vuodella sekä tuoda rahtilentomarkkinoille suorituskykyinen konetyyppi uuteen kokoluokkaan. Embraerin mukaan lentorahtimarkkinoilla olisi seuraavan 20 vuoden aikana tarve jopa yli 700:lle tämän kokoluokan rahtikoneelle.
Embraerin mukaan rahtikoneeksi konvertoiduissa E-jeteissä on käytettävissä yli 40 prosenttia enemmän rahtitilavuutta ja kolme kertaa enemmän toimintamatkaa kuin suurissa potkuriturbiinirahtikoneissa. Lisäksi operointikulut ovat 30 prosenttia pienemmät kuin suuremmissa kapearunkokoneissa.
Embraerin mukaan suurin rakenteellinen hyötykuorma on 13 500 kg E190F ja 14 300 kg E195F-koneessa, kun rahtia on sekä ylä- että alakansilla.
Ensimmäisen E190F-koneen (N986TA, s/n:19000360) omistaja on amerikkalainen Regional One. MH
Lue myös: