(Päivittynyt 18.1 klo 15.00) Jyväskylän Tikkakosken kiitotien routavauriot vaikuttavat lentokentän pääkäyttäjän eli Ilmasotakoulun toimintaan. Parhaillaan käynnissä on arviointi Hawk-suihkuharjoituskoneiden tilapäisestä siirtämisestä Tampere-Pirkkalan lentokentälle. Finavia valmistelee kiitotien korjaustoimia, jotka alkavat helmikuun toisella viikolla. Torstaina 18. tammikuuta ilmavoimat teki lopullisen päätöksen Hawkien siirrosta Pirkkalaan. "Kiitotien kunnon seuranta Tikkakoskella on aktiivista ja tarkastelemme operointimahdollisuuksia päivittäin. Lämpötila vaikuttaa selvästi kiitotiellä olevien halkeamien kokoon", kertoi Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä Lentoposti.fi:lle. "Kuluvan talven aikana kovat pakkaset ja lämpötilavaihtelut ovat selkeästi pahentaneet tilannetta", täsmensi eversti Mäntylä. Tikkakosken kiitotieltä 12/30 löytyi 16. tammikuuta 2024 normaalia enemmän irtokiviä ja halkeamia. Havainto johti iltapäivästä suihkukoneliikenneoperaatioiden tilapäiseen kieltämiseen lentokentällä. Tällä ei ole suurempaa vaikutusta kaupalliseen lentoliikenteeseen, sillä Helsingin ja Jyväskylän välisiä Finnairin lentoja operoidaan Norran ATR-koneilla. Vuonna 2020 peruskorjatulta kiitotieltä on löytynyt vastaavia routavaurioita jo keväällä 2021. Tuolloiset kiitotievauriot johtivat Ilmasotakoulun lentotoiminnan rajoittamiseen ja Hawk-koulutuksesta valmistuneiden ohjaajien harjoituksen perumiseen. Nyt tammikuussa 2024 ilmavoimat arvioi jälleen Tikkakosken kiitotien käytössä ilmenneitä haasteita. Sotilasilmailun viranomaisyksikkö (SVY) on ilmavoimien lentoturvallisuusasioita arvioiva taho ja se oli mukana vuoden 2021 routavauriopäätöksissä. Nyt alkuvuoden 2024 osalta ilmasotakoulu on tehnyt päätöksiä operaattorina. Asian kokonaisvakavuuden korostamiseen ei palveluntarjoajan eli Finavian suuntaan tarvittu SVY:tä. Alustava suunnitelma on jatkaa Grob-koulukoneilla operointia normaalisti Tikkakoskella ja Hawk-suihkuharjoituskoneet siirretään todennäköisesti Pirkkalaan seuraavan kolmen viikon ajaksi. Samalla tammikuun lopulle suunniteltu Hawk- ja Hornet-ohjaajien DACT-harjoitus (Dissimilar Air Combat Training) siirtyy Pirkkalaan. Ilmavoimat ei halua normaalioloissa riskeerata kalustonsa moottoreita routavaurioista aiheutuvan irtokiviriskin takia. Esimerkiksi Hawkin nokkatelineen rengas voi nostaa kivet tai vastaavat muut vierasesineet moottorin imuaukkoon, jolloin edessä voisi olla suuretkin korjaustoimet. Kiitotie infrastruktuurista huolehtiva lentokenttäyhtiö Finavia suunnittelee aloittavansa korjaustoimet Tikkakoskella sijaitsevan Jyväskylän lentoaseman kiitotiellä 12/30 viikon 6 aikana eli 5. helmikuuta 2024 alkavalla viikolla. Ilmavoimat arvioi kiitotien olevan kunnossa jo tätä seuraavalla viikolla. Myös Finavia on samoilla linjoilla aikataulusta. “Jyväskylän lentoaseman kiitotien päällysteeseen on tullut routavaurioiden aiheuttamia halkeamia. Syynä ovat kiitotien pohjarakenteen ominaisuudet, jotka reagoivat koviin pakkasiin”, kertoi Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Lentoposti.fi:lle. “Aloitamme routavaurioiden korjaukset viikolla 6 sopivien sääolosuhteiden vallitessa. Itse työ kestää muutaman päivän, jonka jälkeen tavoitteena on, että kaikki rajoitukset kiitotien käytöltä poistuvat”, jatkoi Hansson. Kiitotiellä 12/30 vuonna 2020 toteutettu uudelleen päällystäminen onnistui normaalisti. Ongelman juurisyy on kiitotien maapohjan ominaisuuksissa eli syvemmällä kiitotien alla. Maapohjan rakenteiden uusiminen olisi aivan eri kokoluokan remontti, kuin kiitotien uudelleen päällystäminen. Vastaavia routimisia havaittiin lentoaseman kiitotiellä myös vuonna 2021. Vuoden 2022 ja 2023 osalta sää ei aiheuttanut vastaavia haasteita, jotka olisivat haitanneet kiitotien käyttöä. Lopulliset korjaustoimet toteutetaan kiitotiellä normaalin vuosihuollon yhteydessä talvikauden jälkeen. Tämä tarkoittaa yleensä toukokuuta, jolloin sää on lämmennyt riittävästi ja saumaus saadaan toteutettua paremmin. Mahdollinen sään lämpeneminen voi vähentää kiitotien pinnasta irtoavien kivien määrää. Koska Ilmasotakoulun lentokoulutuksessa on edelleen ns. koulutusvelkaa vuonna 2023 tapahtuneen Hawk-turman seurauksena ei lentokoulutusta jätetä sattuman varaan. Tämän seurauksena Hawk-lentotoimintaa suunnitellaan siirrettäväksi tilapäisesti Pirkkalaan. "99,99 prosentin varmuudella lennämme siis tulevat viikot Hawkeilla Pirkkalasta", arvioi eversti Mäntylä Lentoposti.fi:lle. Ilmavoimat vahvisti tehneensä päätöksen Hawkin siirrosta Pirkkalaan iltapäivällä 18. tammikuuta. MH Päivitys kello 23.04: Vahvistettu DACT-harjoituksen siirtyminen Pirkkalaan ja kerrottu SVY:n roolista ilmavoimien lentoturvallisuusasioissa. Päivitys 18.1. kello 15.00: Lisätty tieto ilmavoimien odotetusta lopullisesta päätöksestä koskien Hawkien siirtoa Pirkkalaan. Lue myös:
|
|||