Ilmavoimat luovutti Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneen (VN-3)
REDU:ssa Vinkan elinkaari jatkuu mäntämoottoriopetuksessa ja modernisti varusteltua konettyyppiä pidetään erittäin hyvänä perusopetusmateriaaliksi. Koneessa on myös radiosuunnistus- ja mittarilentovarustus. Suomalaisvalmisteiset Vinkat ovat olleet Ilmavoimien koulutuspolussa mukana vuodesta 1980 lähtien. Vinkan prototyyppi LEKO-70 teki ensilennon jo vuonna 1975. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka teki ensilentonsa joulukuussa 1979. VN-tyyppitunnuksella varustettuja Vinkoja on ollut Ilmavoimien käytössä 30 kappaletta. Koneita on modifioitu vuosien varrella ja vuonna 2002 niihin asennettiin Garmin 430 -avioniikkajärjestelmä. Ilmavoimat aloitti tammikuussa 2020 lentoreserviupseerikurssilaisten koulutuksen Englannista hankituilla ja Suomessa modifioiduilla Grob G 115 -alkeiskoulukoneilla (GO). Vinkojen käytöstä poisto etenee siis Grob-kaluston käyttöönoton edistymisen perusteella. REDU:n koulutushalli sijaitsee Rovaniemen lentoasemalla lähes lennoston naapurissa toiselle puolella kiitotietä. Osapuolten yhteistyö on laajaa, joka takaa tietotaidon koulutuskeskukselle ja opiskelijat saavat läheltä myös koulutussopimuspaikkoja. Nyt REDU:n saaman Vinkan lisäksi opetusmateriaaliksi on luvassa kevään 2021 aikana myös Beechcraft King Air-potkuriturbiinikone, joka on määrä siirtää Rovaniemelle Helsinki-Vantaalta. Nykyisin REDU:lla on koulutuskäytössä mm. Ilmavoimien entiset Piper Chieftain sekä Valmet L-90 RediGo -yhteyskoneet sekä siviilikoneena aiemmin toiminut Gates Learjet 24D (OH-GLB). Lue myös:
|
|||