JAL teki ensimmäiset kaupat Airbusin kanssa: 31 A350 XWB -konetta

A350_JAL__nwt_airbusJapan Airlines (JAL) ja Airbus ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen, joka käsittää 31 Airbus A350 XWB -matkustajakonetta. Yhtiö ostaa 18 A350-900 ja 13 A350-1000 -versiota. Lisäksi se teki tilausvarauksen 25:stä lisäkoneesta. Kyseessä on ensimmäinen kerta kun JAL ostaa Airbusin tuotteita.

JAL ja Airbus pyrkivät saamaan ensimmäisen A350-koneen palvelukseen vuonna 2019. Sen jälkeen uusi tyyppi korvaa yhtiön vanhenevan Boeing-laivaston vähitellen kuuden vuoden aikana.

JAL on ollut Boeingin uskollisimpia asiakkaita ja se lentää esimerkiksi 787 Dreamlinereitä. Tosin siihen sulautunut Japan Air Systems (JAS) käytti aikanaan Airbus A300-koneita.

Kyseessä on joka tapauksessa merkittävä voitto eurooppalaisvalmistajalle. Nyt syntynyttä tilausta harkittaessa toisena vaihtoehtona oli Boeing 777X, joka siis jäi valitsematta.

”A350 XWB:n toimintatehokkuus ja kilpailukyky ovat korkealla. Sen avulla voimme hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun Tokion lentokenttien sloteja lisätään”, Japan Airlinesin toimitusjohtaja Yoshiharu Ueki sanoo.

”Parannamme kannattavuuttamme kehittyneillä lentokoneilla, mutta haluamme myös tarjota asiakkaillemme ennennäkemätöntä palvelua ja uusimman matkustamon sekä tasaisesti laajenevan reittiverkoston.”

A350_JAL_2_net_airbusEnsimmäinen A350 XWB (MSN1) teki ensilentonsa kesäkuussa. Sillä on nyt lennetty noin 300 tuntia. Kaikkiaan konetyypin koelentoihin tyyppihyväksyntää ja liikenteeseen ottoa varten tarvitaan 2500 lentotuntia, jotka aiotaan kerätä seuraavan 12 kuukauden aikana.

A350-900-koneisiin mahtuu tyypillisesti yli 300 matkustajaa, ja niillä voidaan lentää 8 100 merimailin matkoja. A350 XWB -perheen suurimpaan A350-1000-malliin mahtuu 350 matkustajaa, ja koneen lentomatka on jopa 8 400 merimailia. JAL:n koneisiin tulee Rolls-Royce Trent XWB -moottorit.

Yli 70 prosenttia A350 XWB:n rungosta on edistyksellisistä materiaaleista, kuten komposiiteista (53 prosenttia), titaanista ja kehittyneistä alumiiniseoksista. Innovatiivisten materiaalien lisäksi A350 XWB -lentokoneissa hyödynnetään uusinta aerodynamiikkaa ja muotoilua. Koneiden polttoainetehokkuus onkin merkittävästi parempi kuin kilpailevilla malleilla.

Tähän mennessä A350 XWB MSN1 on lentänyt noin 300 testituntia. Kaikkiaan viidellä testikoelento-ohjelman koneella lennetään 2 500 tuntia seuraavan 12 kuukauden aikana. Toinen yksilö otettaneen käyttöön nyt lokakuussa ja kolmas pian sen jälkeen. Suunnitelman mukaan ensimmäiset A350-900-koneet tulevat kaupalliseen käyttöön vuoden 2014 toisella puoliskolla.

Seuraavaksi odotetaan toisen japanilaisyhtiö ANA:n konevalintaa. A350 on mukana siinäkin yhtenä vaihtoehtona.

Uusimman tilauksen jälkeen Airbus on saanut yli 750 sitovaa tilausta A350 XWB -koneista 38 asiakkaalta.