Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtui jälleen kiitotiepoikkeama. Keskiviikkoaamupäivänä 24. tammikuuta Jetfliten CL600-liikesuihkukone rullasi ilman lennonjohtoselvitystä käytössä olevalle kiitotielle. Laskuun oli samaan aikaan tulossa Finnairin lennolla ollut matkustajakone. Lennonjohto puuttui tilanteeseen ja käskytti lähestyvän koneen ylösvetoon. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Helsinki-Vantaalta Tukholman Arlandaan lähtöä tehnyt Bombardier Challenger CL600 -liikesuihkukone rullasi aktiiviselle kiitotielle ilman lennonjohtoselvitystä keskiviikkoaamupäivänä hieman ennen kello 11.00. Samanaikaisesti kyseiselle kiitotielle 15 oli saapumassa Norran operoima Embraer E190 -matkustajakone (OH-LKF). Tällä Finnairin Brysselistä saapuneella lennolla AY1550 oli lennonjohdon laskulupa kiitotielle. "Lennonjohto havaitsi tapahtuneen maatutkasta ja käskytti lyhyellä loppuosalla noin merimailin etäisyydellä kiitotien 15 kynnyksestä olleen Finnairin lennon suorittamaan ylösveto. Lennonjohto käski myös liikesuihkukoneen poistumaan kiitotieltä. Liikesuihkukoneella oli rullausselvitys mutta ei lupaa siirtyä kiitotielle tai ylittää sitä, kertoi OTKESin viestintäjohtaja Sakari Lauriala Lentoposti.fi:lle. Onnettomuustutkintakeskus sai tiedon tapahtuneesta normaalin päivystysmenettelynsä kautta. Helsinki-Vantaalla oli tapahtuman aikaan heikot näkyvyysolosuhteet ja sää oli myös lumisateinen. Lennonvarmistuspalvelua Suomessa antavan ANS Finlandin mukaan ns. huonon näkyvyyden menetelmät eivät olleet tapahtuman aikaan käytössä. Kiitoteille johtavien rullausteiden pysätysvalorivit olivat OTKESin mukaan kuitenkin käytössä. Rullaaminen kyseisten punaisten valojen yli ei ole sallittua ennen niiden sammuttamista kuin poikkeustapauksissa. Liikesuihkukoneen ohjaamoäänitallennin on jo tutkijoiden hallussa ja lentoarvotallennin on myös tulossa tutkintakäyttöön. Edellisen kerran Helsinki-Vantaalla tapahtui kiitotiepoikkeama tiistaina 23. tammikuuta. Tuolloin Finnairin lennolla ollut Norran ATR72-potkuriturbiinikone oli törmätä kunnossapidon lumenpoistokalustoon. Suomen toistaiseksi vakavin kiitotiepoikkeama sattui vuonna 1990, kun Finnairin McDonnell Douglas MD-87 törmäsi laskukiidossa kiitotiellä seisoneeseen huoltoautoon. Kiitotiellä työskennelleet huoltomiehet havaitsivat laskeutuvan koneen ja juoksivat turvaan. Matkustajakone osui ajoneuvoon romuttaen sen täysin. Koneen oikea päälaskuteline kääntyi 180 astetta ja renkaat puhkesivat. Ohjaajat saivat koneen pysymään kiitotiellä. Kyseessä oli kommunikointivirhe. päivitys 25.1 klo 09.15: Lisätty ANS Finlandin kertoma tieto siitä, ettei huonon näkyvyyden menetelmät olleet käytössä. OTKES ei vielä illalla tietojensa pohjalta voinut vahvistaa LVP-menetelmien mahdollista käyttöä. Lue myös:
|
|||