Finnair vuokraa tanskalaiselta Jettime A/S:ltä yhden 189-paikkaisen Boeing 737–800 -kapearunkokoneen tukemaan vuoden 2025 vilkasta kesäaikataulukautta toukokuusta lokakuuhun. Jettime lentää joitakin lentoja Finnairin Kööpenhaminan-, Budapestin-, Krakovan- ja Prahan-reiteillä. Finnair poisti pandemian aikana käytöstä useita kapearunkokoneita eikä ole hankkinut tilalle korvaavaa omaa kapasiteettia. Vuonna 2020 perustettu Jettime operoi joitakin Finnairin lentoja Kööpenhaminan-, Budapestin-, Krakovan- ja Prahan-reiteillä 1. toukokuuta - 25. lokakuuta 2025 välisenä aikana. Jettimen operoimilla lennoilla on Jettimen ohjaamo- ja matkustamohenkilökunta. Näistä matkustamohenkilökunta on Finnairin mukaan pääosin Jettimen Suomen toiminnoista, jolloin palvelukielinä lennoilla on suomi ja englanti. Finnairin lennoilta tuttu internetyhteys ei ole saatavilla Jettimen operoimilla lennoilla. Matkustaja näkee operoivan lentoyhtiön ostaessaan matkalippua sekä myöhemmin Finnairin varaukseni-palvelusta. Liikennöivä lentoyhtiö voi myös muuttua ennen lentoa. Tällaisissa tapauksissa Finnair pyrkii ilmoittamaan muutoksesta viestillä asiakkailleen. Mikäli asiakas haluaa tämän jälkeen vaihtaa tai perua varauksensa tulee hänen olla yhteydessä Finnairin asiakaspalveluun. Tanskalainen Jettime A/S tunnettiin aiemmin nimellä Jet Time A/S. Heinäkuussa 2020 Jet Time haettiin konkurssiin ja uusi Jettime on perustettu kesäkuussa 2020. Osa vanhan Jet Timen toiminnosta on siirretty uuteen yhtiöön. Lennot uudessa Jettimessa alkoivat heinäkuussa 2021. Jettimen nykylaivastossa on 10 Boeing 737-800NG ja yksi Boeing 737-700NG -kapearunkokone. Kyse on siis ainakin osittain samasta lentoyhtiöstä, joka on operoinut Finnairin lentoja Euroopan-reiteillä useampaan kertaan. Finnair poisti pandemian aikana käytöstään useita kapearunkokoneita eikä ole sen jälkeen hankkinut uutta korvaavaa omaa kapasiteettia. Finnair on poistanut laivastostaan kolme A319-konetta (OH-LVA, OH-LVB ja OH-LVK) sekä neljä A321ceo-konetta (OH-LZA, OH-LZB, OH-LZC ja OH-LZD). Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi marraskuun alussa Finnairin tekevän päätöksiä kapearunkouudistuksesta 1-2 vuoden sisään. Lue myös:
|
|||