Eurocopter luovutti 21. joulukuuta Marignanessa Marseillen lähellä ensimmäisen Belgian tilaamista kahdeksasta NH90 TTH -kuljetushelikopterista. Samana päivänä myös Ranskan merivoimat vastaanotti kahdeksannen NH90 NFH Caïman -meritoimintakopterinsa. Se on ensimmäinen valmistunut Step B -varustetasoa edustava yksilö. Belgian tilaamista kahdeksasta kopterista neljä on TTH-kuljetusversioita (Tactical Transport Helicopter) ja neljä NFH-meritoimintakoptereita (Nato Frigate Helicopter). TTH on käytössä myös Suomessa. Nyt Belgian vastaanottama kopteri edustaa lopullista FOC-tasoa (Final Operational Configuration). NH Industries on joutunut aikataulujen viivästymisten takia toimittamaan asiakkaille, mm Suomelle, alkusarjan yksilöitä vajaasti varustettuna (IOC, Initial Operational Configuration ja IOC+). Ne päivitetään myöhemin FOC-tasoon. Belgia aikoo käyttää kuljetuskoptereitaan mm. rauhanturvaamistehtävissä ja virka-avussa siviiliviranomaisille. NFH-versiot korvaavat ikääntyneet Sea Kingit merialueen etsintä- ja pelastuskäytössä (SAR, Search and Rescue) sekä maan M-luokan fregattien tukemisessa. Ranskan merivoimat korvaa NH90 NFH:lla SAR-tehtävissä vanhat Super Frelon -kopterit. Samaten ne korvaavat Lynx-kopterit sukellusveneiden etsimisessä ja torjunnassa. Tässä tehtävässä Caïmanit tukeutuvat Ranskan merivoimien monitoimi- ja ilmapuolustusfregatteihin. Koptereissa on myös aseistus pintamaaleja vastaan. Luonnollisesti niitä voidaan hyödyntää SAR-tehtävissä, merivalvonnassa sekä merirosvouden ja terrorismin torjunnassa. Step B -tason mukana Caïman on saanut omasuojajärjestelmän. Lopullinen sukellusveneentorjuntatorpedoja kuljettamaan kykenevä versio saataneen vuoden 2013 aikana. A-standardin mukaiset seitsemän kopteria päivitetään vuosina 2014-2017. Tähän mennessä NH90-koptereita on toimitettu asiakkaille 133 kappaletta 14 maahan. Niillä on lennetty yli 31 000 tuntia. Kaikkiaan Eurocopterin koptereita lentää eri puolilla maailmaa 11 300 kappaletta.
|
|||