Yhdysvaltojen merivoimien mukaan kapteeni Järvinen laskeutui ydinkäyttöiselle Nimitz-luokan tukialus Abraham Lincolnille (CVN 72) 17. maaliskuuta 2018. Alas lasketun jarrukoukun on osuttava yhteen neljästä jarruvaijerista, jotta kone pysähtyy. Muussa tapauksessa Hornet tekee ylösvedon ja hakeutuu uudelleen laskukierrokseen.
"Se oli varsin intensiivistä. Olin onnellinen kun tiesin koneen hidastumisesta saaneeni vaijerin jarrukoukkuun. Toisaalta lieväksi pettymykseksi jäi se, että kyseessä oli toinen eikä kolmas vaijeri", Järvinen kertoo. Kolmanteen jarruvaijeriin pysähtymistä pidetään turvallisimpana suorituksena. Ennen tukialuslaskeutumista Järvinen kävi läpi saman koulutuksen kuin Yhdysvaltojen merivoimien ja merijalkaväen hävittäjäohjaajat. Kysessä on ensimmäinen lentäjävaihto Marinesin ja Ilmavoimien välillä.
Kun Suomi hankki 90-luvun alkupuolella McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -koneita, joukko Ilmavoimien hävittäjäohjaajia sai koulutusta Yhdysvaltain merivoimilta. Sen aikana seitsemän heistä kävi laskussa myös lentotukialuksella kaksipaikkaisen Hornet-koneen takapenkkiläisenä. Esimerkiksi Ilmavoimissa tuolloin työskenneelleet Puolustusvoimien nykyinen komentaja Jarmo Lindberg ja Onnettomuustutkintakeskuksen johtava ilmailututkija Ismo Aaltonen olivat kumpikin tarkkailijoina mukana viidellä tukialuslaskulla ja katapulttistartilla. Toisin kuin kapteeni Järvinen, he eivät itse ohjanneet konetta. T.T. Uutinen päivittynyt 20. maaliskuuta kello 11.00: lisätty tieto 90-luvun tukialusoperaatioista. Kapteeni Järvinen kertoo kouluttajavaihdostaan Yhdysvalloissa: Ilmavoimat
|
|||